artikel

Hybride-auto minder zuinig dan opgave? (2009-7/8)

Techniek

Uit diverse onderzoeken blijkt dat auto’s met hybride-aandrijving in de praktijk veel minder zuinig zijn dan de fabrieksopgave. Hoe komt dat? Zou het kunnen dat hybrides de brandstofverbruikstest in de typegoedkeuring met een volle batterij beginnen en met een lege eindigen?

Hybride-auto minder zuinig dan opgave? (2009-7/8)

Tankpassenbedrijf Travelcard analyseerde de tankpasgegevens van 44.000 auto’s. Conclusie in de pers: “Benzine- en dieselauto’s verbruiken gemiddeld 12 en 10% meer brandstof dan de fabrieksopgave meldt. Hybrides zelfs ruim 20%”.

De Consumentenbond deed onderzoek naar het verbruik van de 40 bestverkopende auto’s. Zij onderwierpen die auto’s aan een wat zwaardere rijcyclus dan de NEDC-typegoedkeuringcyclus, waarop de fabrieksopgave is gebaseerd. In de Consumentenbond-cyclus zit meer snelweg, er wordt sneller geaccelereerd en tijdens een deel van de rit is de airco in gebruik. Tijdens die cyclus gebruikten de 40 auto’s gemiddeld meer dan de fabrieksopgave opgeeft. Conclusie van de Consumentenbond: “Auto’s dorstiger dan gedacht”. En: “Vooral hybride-auto’s blijken in de praktijk veel meer te verbruiken”.

Op zoek naar de verklaring

Uw wantrouwen jegens de NEDC-test is dus niet vreemd, maar niet terecht. Tijdens de NEDC-cyclus wordt de stroom die de batterij in- en uitgaat gemeten. Het saldo wordt verrekend in het brandstofverbruik en dus in de CO2-uitstoot. Bij die verrekening wordt rekening gehouden met het motorrendement. Kortom, het batterijmanagement zo instrueren dat het tijdens de NEDC-cyclus de batterij leegtrekt om de brandstoftank vol te houden, levert geen beter ECE-verbruik op.

Waarom scoren hybrides dan wel zo slecht in beide tests? Toyota PR-manager Guido Roozenkrans geeft graag antwoord op die vraag: “Het zijn niet de hybrides die slecht scoren, het zijn de zuinige auto’s. Hybrides scoren slecht omdat ze zuinig zijn. De verklaring daarvoor is simpel. In de NEDC-cyclus wordt de motor niet zwaar belast. Ga je de belasting opvoeren, dan is het meerverbruik van een zuinige auto groter dan het meerverbruik van een onzuinige auto. Dat effect versterk je door het meerverbruik uit te drukken als percentage van het ECE-verbruik. Gaat het verbruik bij zwaardere belasting van 5 liter naar 6 liter per 100 km, dan verbruikt die auto 20% meer. Gaat het verbruik van 10 liter naar 11 liter, dan is de stijging maar 10%. Toch verbruiken beide auto’s één liter extra”.

Proef op de som

Heeft hij gelijk? We hebben de fabrieksopgave en het meerverbruikspercentage van alle benzineauto’s uit de Consumentenbond-test uitgezet in een grafiek. Hé, door die puntenwolk kun je een mooie schuine lijn trekken. Die lijn toont een interessant verband: voor iedere 10 gram/km CO2 extra in de fabrieksopgave is het meerverbruik 2% kleiner. En nog iets, beide hybrides in de test zitten keurig op de lijn. Conclusie: de NEDC-cyclus is voordelig voor zuinige auto’s. En tja, hybrides zijn nu eenmaal zuinige auto’s.

Reageer op dit artikel