artikel

Xenon in verschillende kleuren (2009-5)

Techniek

Bij Xenon-kits voor achterafmontage, is er keuze uit xenonlampen met verschillende kleurtemperatuur. Dit wordt uitgedrukt in Kelvin. Wat is de reden en het nut hiervan? Levert een lamp met hoge kleurtemperatuur meer licht dan een lamp met lage kleurtemperatuur? Je zou denken dat er een optimale kleurtemperatuur bestaat, dus vanwaar de keuzemogelijkheid?

Xenon in verschillende kleuren (2009-5)

Door variaties in het gasmengsel dat in de xenonlamp werkzaam is, kan de lichtkleur worden geregeld. De eerste generatie xenonlampen had op het oog een vrij sterk blauwe kleur, met een ‘temperatuur’ van 4800 Kelvin. Feitelijk is dat nog altijd wat geler dan daglicht, maar halogeenlampen hebben een nog zeer veel gelere kleurtemperatuur van 3200 K. Daarmee vergeleken leek het eerste xenonlicht zeer blauw, wat door niet weinige tegenliggers als erg fel en hinderlijk werd ervaren. Daarom hebben xenonlampjes nu al geruime tijd een iets gelere kleurtemperatuur van rond 4200 K gekregen.

Hier komt nog bij dat met stijgende leeftijd het licht van een xenonlampje meer naar het wit/blauw schuift. Daarom zijn er ook vervangingslampjes met wit/blauwe kleur te gebruiken wanneer één lampje (bijvoorbeeld bij vervanging van een koplamp na schade) vervangen moet worden. Een standaard nieuw lampje kan geler zijn dan het al oudere, niet vervangen lampje. Dat los je netjes op met een bijpassend Colour Match-vervangingslampje in de nieuwe koplamp.

Helderheid en contrast

Het is noodzakelijk onderscheid te maken tussen twee voordelen van xenonlampen. Enerzijds geven ze veel meer licht dan halogeenlampen, uitgedrukt in lux. Daardoor reikt hun lichtbundel verder. Anderzijds zorgt hun hogere kleurtemperatuur dat veel beter contrast wordt waargenomen. Details en diepte zijn beter te zien. Vrijwel zo goed als bij daglicht van 6000 K. Nog blauwer licht, met hogere kleurtemperatuur, geeft nog meer contrast. Met als treffend voorbeeld het ‘black-light’ dat in bar en disco ooit een rage was. Een tl-buis die op het oog een zwak donkerpaars licht gaf. Maar op witte kleding, zoals ondergoed, was het effect een verbluffend helderwitte reflectie. Superhoog contrast.

Dit is een van de redenen om xenonlicht van verschillende kleuren te bieden. Hoe hoger de kleurtemperatuur, hoe meer contrast in wat je ziet. Daarbij heeft het weinig zin veel hoger te gaan dan 6000 K (daglicht). Nog blauwer licht geeft onnatuurlijk hoog contrast.

De tweede reden voor uiteenlopende xenonkleuren is puur modieus: hoe ziet het voertuig met licht aan eruit?

Reageer op dit artikel