artikel

Rijden met hogere bandenspanning (2009-4)

Techniek

Veranderingen onder het mom van een beter milieu zijn in de mode. Zo wordt een half bar hogere bandenspanning, om het brandstofverbruik te verlagen, ECO-spanning genoemd. Maar een te hoge bandenspanning geeft versnelde slijtage in het midden van het loopvlak. Weegt de winst aan brandstofverbruik op tegen die extra bandenslijtage?

Rijden met hogere bandenspanning (2009-4)

We legden deze vragen voor aan deskundigen van Vredestein en Goodyear. Eerst het antwoord van Vredestein’s research-directeur Peter Snel: “Bij de bandenspanning en belasting waarvoor een band ontworpen is, heeft het contactvlak met het wegdek zijn meest optimale vorm. Bij die vorm voert de band het best overvloedig water af, heeft hij maximale grip en een gelijkmatig slijtagebeeld. Een te lage bandenspanning leidt tot een te grote ‘footprint’ met een ongelijkmatige drukverdeling. Daardoor neemt de slijtage aan de randen van het loopvlak toe. Een te lage bandenspanning leidt daarnaast tot grotere vervorming in de band. Dat geeft meer warmteopbouw en daardoor een hoger brandstofverbruik.

Een te hoge bandenspanning zorgt voor een ‘bollere’ voetprint met een verhoogde druk in het midden. Daardoor slijt de band harder op de middenbaan. Daarnaast beïnvloedt het kleinere contactvlak de gripeigenschappen en verhoogt het de stijfheid. De band geeft daardoor trillingen beter door en het comfort neemt af. Met name dat laatste is een belangrijk nadeel en een groot aandachtspunt voor de auto-industrie”.

Spanning voor volbelast voertuig

Kortom: “Voorkomen van een te lage bandenspanning is een makkelijke manier om zuinig te rijden. Het is belangrijk altijd met de juiste bandenspanning te rijden en deze regelmatig te controleren. Bij veel voertuigen beveelt de fabrikant daarnaast aan, de bandenspanning wat te verhogen als de auto volbelast bereden wordt”.

Bandenspecialist Rein Spaans van Goodyear adviseert zuinige rijders die hogere bandenspanning voor maximale belasting ook bij lege auto toe te passen: “De spanning in het instructieboekje is altijd de minimum spanning voor het aangegeven gebruik. Het advies van de autofabrikant is vooral gericht op comfort. Wie bereid is wat comfort in te leveren voor minder rolweerstand en dus een lager verbruik, adviseer ik ook bij een minder zwaar belast voertuig op de hogere spanning voor volbelast voertuig te rijden”.

Peter Snel is het niet met hem eens: “Het ontwikkelen van een band is een ultiem polderproces. Alle plussen en minnen worden afgewogen en eigenschappen als rolweerstand, slijtage, grip op nat wegdek, grip op droog wegdek, waterafvoer, interieurgeluid, exterieurgeluid en comfort worden optimaal met elkaar in balans gebracht. Gebruik banden daarom zoveel mogelijk onder de ontwerpcondities en wijk niet af van de aanbevolen bandenspanning”.

Altijd voorkomen!

Wat nu, wel of niet met verhoogde bandenspanning rijden? De deskundigen zijn het er niet over eens. Natuurlijk heeft Snel van Vredestein gelijk. Een band functioneert het best bij die combinatie van spanning en belasting waarvoor hij ontworpen is. Aan de andere kant heeft het advies van Spaans van Goodyear een praktische kant. De meeste automobilisten controleren hun bandenspan-

ning maar zelden. Beginnen ze met een te hoge spanning dan rijden ze dus minder lang met een te lage spanning. En wie verhoogt zijn bandenspanning als hij zijn voertuig een keer wél maximaal belast?

Over rijden met te lage bandenspanning zijn beide deskundigen het helemaal eens: “Altijd voorkomen!” Controleren dus, die bandenspanning.

Reageer op dit artikel