artikel

Functie inlaatresonantiepot (2009-4)

Techniek

Bij de Opel Kadett 1500 Turbo Diesel uit 1991, zit in het inlaatsysteem een resonantiepot voor het luchtfilter. Welk nut heeft zo’n resonantiepot en is dit niet nadelig voor de prestaties van de motor?

Functie inlaatresonantiepot (2009-4)

Om aan de geluidseisen te kunnen voldoen, is het nodig om ook de inlaatgeluiden van een motor te beperken. Door de drukpulsaties (gasdrukwisselingen) in het inlaatsysteem ontstaan er bij de aanzuigopening ongewenste geluiden.

In het geluidspectrum overheersen de frequenties die overeenkomen met het aantal vonken per seconde. Een viercilinder viertakt vonkt tweemaal per omwenteling en zal dus een lagere inlaatfrequentie hebben dan een zespitter bij hetzelfde toerental.

Door het toepassen van een Helmholtz-resonator is het mogelijk ongewenste frequenties te dempen. Deze resonator bestaat uit een buis of pot met een bepaald volume. Deze is verbonden met de inlaatpijp. Het volume van de resonator is zo gekozen dat het de niet gewenste gastrillingen in de aanzuigbuis opheft door met dezelfde frequentie in tegengestelde richting te trillen. Op de luchtstroming zelf heeft de resonator geen invloed, dus ook niet op het vermogen. Het is alleen bedoeld om ongewenste bromgeluiden op te heffen.

Reageer op dit artikel