artikel

Alternatief voor balansassen? (2009-3)

Techniek

Balansassen worden bij vrijwel alle motoren gebruikt, ook bij de nieuwste diesels. Dat zijn dure constructies, zeker zoals BMW en Mercedes-Benz die gebruiken met naaldlagers. Is er geen mogelijkheid om de trillingen op te vangen, bijvoorbeeld via de motorsteunen? Dat scheelt toch in de kostprijs, het motorgewicht en het verbruik?

Alternatief voor balansassen? (2009-3)

U slaat de spijker op zijn kop. Vibracoustic, een onderneming van Freudenberg, heeft zulke motorsteunen ontwikkeld. De bekende hydraulische motorsteunen (Hydrolagers) zijn voorzien van speciale boringen om de hoge, dubbele motortoerental, frequenties te dempen. Het is een effectieve en goedkope oplossing die gebaseerd is op de al gebruikte motorsteunen.

Nog verder gaan de elektrisch verstelbare Hydrolagers. Deze zijn werkzaam in een trillingsgebied van 20 tot 160 Hz en compenseren de motortrillingen vrijwel volledig. Een aandrijfmodule verandert de geometrie van een verstelbaar kanaal in het hydraulische systeem afhankelijk van het motortoerental. De verstelling zorgt ervoor dat de dynamische stijfheid vermindert en dat zorgt voor een minimale beweging over het hele toerengebied. De dynamische stijfheid daalt zelfs onder de statische stijfheid. Gewone motorsteunen zijn niet bruikbaar als ze zo soepel zijn, maar met deze steunen lukt dat wel.

Volgens de fabrikant daalt het brandstofverbruik met één procent door het weglaten van de balansassen. Uiteraard wordt de motor ook lichter en goedkoper. Het is (nog) niet bekend bij welke motor deze steunen voor het eerst worden toegepast.

Reageer op dit artikel