artikel

Technische verschillen 95 en 98 benzine (2008-12)

Techniek

Kortgeleden is bij Total, de superbenzine Excellium van 98 RON op een octaangetal van 95 teruggebracht. Ik gebruikte de 98 RON omdat die door de autofabrikant is voorgeschreven (Golf 5, 1.6 FSI motor). Weliswaar is door de antipingelsensor 95 RON mogelijk zonder motorschade, maar de prestaties en het verbruik worden ongunstig beïnvloed.
Volgens Total is de superbenzine met een octaangetal van 98 in Nederland bij de gevestigde maatschappijen niet meer verkrijgbaar. En hun nieuwe Excellium 95 is van zoveel additieven voorzien dat het verbruik er gunstiger van wordt. Enige jaren geleden is Shell ook van 98 naar 95 overgestapt. Ook met het verhaal dat hun 95 met zoveel toevoegingen min of meer dezelfde eigenschappen had als de 98.
Ik zal dus in de toekomst de 95 RON benzine moeten tanken en er op vertrouwen dat de antipingelsensor als het nodig is z’n werk naar behoren uitvoert. Mijn vraag is of de huidige 95 RON benzine met allerlei additieven inderdaad te vergelijken is met de vroegere 98.

Technische verschillen 95 en 98 benzine (2008-12)

Als er 98 RON wordt aanbevolen, is het raadzaam dat te gebruiken om het verbruik of de prestaties zo gunstig mogelijk te houden. Er is bij de moderne motoren een klopsensor die het draaien op 95 RON zonder technische bezwaren mogelijk maakt. Gewoon een kwestie van proberen om te zien of er in het vlakke, snelheidsbeperkte Nederland verschil te merken is ten opzichte van 98 RON benzine. Motoren zonder klopsensor moeten beslist een brandstof tanken met het voorgeschreven octaangetal.

Bij Total Excellium is er inderdaad sprake van een verlaging van het octaangetal van 98 naar 95. Alles is verder gelijk gebleven. Wie dus echt 98 RON benzine nodig heeft, kan nog maar bij enkele Total-pompen terecht. Lang zal dat niet duren, want de omzet in Excellium 98 RON is te gering om er een grondtank plus pomp voor aan te houden. Een marketingtechnische beslissing.

Shell V-Power heeft in Nederland nog steeds 97 RON (dus niet 95 RON) maar door het bijzondere additievenpakket plus de gebruikte basisbenzines zullen er geen technische problemen ontstaan.

De verklaring is na te lezen in AMT 7/8 2005. In Duitsland heeft Shell naast V-Power Racing 100 nu ook V-Power 95. Deze benzine heeft een effectief reinigingspakket, maar blijft op een octaangetal van 95 RON. V-Power Racing 100 is de nieuwe naam voor V-Power 100.

Reageer op dit artikel