artikel

Rijden met juiste bandenspanning (2008-7/8)

Techniek

In Amerika is een elektronisch controlesysteem voor de bandenspanning inmiddels verplicht. In Europa is het nog niet zover. Biedt het vullen met stikstof uitkomst om de bandenspanning op peil te houden? Heeft overigens de temperatuur invloed op de bandenspanning?

Rijden met juiste bandenspanning (2008-7/8)

In de VS zijn er zoveel ernstige ongelukken gebeurd waarbij een te lage bandenspanning de hoofdoorzaak was, dat er verstrekkende maatregelen zijn getroffen. Er is nu een voorschrift dat een on-board bandenspanningcontrolesysteem verplicht stelt voor alle nieuwe wegvoertuigen tot 4500 kg.

Uiteraard laaide de discussie over het bandenvullen met stikstof weer op, maar dat is niet de oplossing van het bandenspanningsprobleem. Het is waar dat zuurstof beter oplost in rubber, een kleinere molecuuldiameter heeft, chemisch reageert met rubber en een brand aanwakkert. Maar zuurstof komt ook van buiten door het rubber heen in de band als deze met 100% stikstof is gevuld. Bedenk ook dat er minstens driemaal gevuld en weer afgeblazen moet worden voordat een band vrijwel volledig met stikstof is gevuld. En dan moet er niet onderweg met lucht worden bijgevuld.

Belangrijker is dat de samengeperste lucht die bij tankstations of in de werkplaatsen wordt gebruikt, soms wel 5% water bevat. De toename in druk als de band warm wordt, is groter als er vochtige lucht in zit dan met droge lucht of stikstof.

Aangezien het rem- en rijgedrag van een voertuig sterk afhangt van de bandenspanning, moet het controleren en handhaven van de juiste waarden de hoogste prioriteit hebben. Daarop moet de automobilist goed worden gewezen. Er is nog iets. Als we iets bijzonders voor de klant willen doen, wijs hem of haar er dan op dat de door de fabrikant opgegeven spanning geldt bij 20°C. Elke 10°C verschil betekent 0,1 bar verschil in spanning. Als het ‘s ochtends om het vriespunt is, is de bandenspanning 0,2 bar lager dan bij 20°C. Er hoeft dus niet te worden bijgepompt. Het controleren van de spanning moet overigens ook niet na het rijden gebeuren, maar ervoor. Bijkomstig pluspunt van een correcte bandenspanning is een lager brandstofverbruik. Mooi meegenomen nu de brandstofprijzen blijven stijgen.

Overigens gaan er ook in Europa stemmen op om een bandenspanningcontrolesysteem verplicht te stellen op nieuwe auto’s.

Reageer op dit artikel