artikel

Band vernieuwen na noodreparatie? (2008-5)

Techniek

Steeds meer auto’s hebben geen reservewiel, maar een noodset die bestaat uit een vloeistof en een compressor. Als de band lek is, dan laat je de vloeistof via de druk vanuit de compressor in de band lopen en vervolgens wordt de band op druk gebracht door de compressor. Binnen twee minuten is de band hard en kan deze weer gebruikt worden.
Moet een band na deze noodreparatie alsnog professioneel (duurzaam) worden gerepareerd? Het valt me op dat na demontage de vloeistof nog gewoon in de band zit, en eenvoudig te verwijderen is. Maar mag zo’n band überhaupt na reparatie weer worden gebruikt, of is vernieuwen beter? Ik krijg hier van de bandenfabrikanten geen duidelijk advies over.

Band vernieuwen na noodreparatie? (2008-5)

We hebben uw vraag voorgelegd aan Rob Viset, van Rema Tip Top, een echte specialist in bandreparatie.

Hij stelt terecht dat er in ons land helaas geen echte wetgeving bestaat op het gebied van bandenreparatie. Dit betekent dat iedereen vrij is om een methode te kiezen die men goed acht. De enige voorwaarde is dat het veilig is. Maar daar kom je pas achter nadat er een ongeval is gebeurd.

Dit pleit sterk voor een permanente reparatie (na een noodreparatie). Daardoor behoudt de band alle eigenschappen die de bandenfabrikant heeft bedacht tijdens de productie.

Een vakkundige bandreparatie verloopt als volgt:

1. Band demonteren en van binnen en van buiten inspecteren op schade en verzwakking;

2. Locatie van de beschadiging inspecteren op grootte en hoek om de juiste reparatiemethode toe te kunnen passen;

3. Inrijding begrenzen (zoals bij de ster van een voorruit) om te voorkomen dat het gat verder uitscheurt en een klapband veroorzaakt;

4. De binnenzijde van de band weer luchtdicht maken. Gebruik hiervoor een overlappende manchet of pleister omdat lucht een sterk indringende werking heeft en er dus een buffer moet worden opgebouwd voordat de lucht bij de diverse lagen van de band kan komen;

5. Het gat zelf opvullen met een afdichtend materiaal (bij voorkeur een rubber materiaal dat volledig vulkaniseert met de band zelf) om indringing van vocht en vuil van buitenaf te voorkomen. Hierdoor ontstaan ook weer separaties van lagen, onder andere door roestvorming.

Deze permanente reparatie kan goed worden uitgevoerd nadat een band met een vloeistof voor nood is ‘gerepareerd’. Voorwaarde is wel dat de vloeistof zorgvuldig wordt verwijderd en de binnenzijde van de band goed vetvrij wordt gemaakt. Dit is een niet zo schoon karwei en nogal tijdrovend. Economisch gezien zijn veel banden dan al te duur om te repareren.

Bij het schoonmaken, maar ook door de reparatievloeistof zelf, verdwijnen belangrijke sporen die een aanwijzing geven dat de band al te ver is beschadigd (karkasverzwakking). Volgens reparatiespecialist Rob Viset treedt dan de allerbelangrijkste regel in werking bij bandenreparatie: bij twijfel NOOIT repareren.

“Om deze laatste reden, adviseren wij dan ook om de banden te vervangen en niet meer te repareren. Als de monteur echter 120% zeker is van zijn zaak en de verantwoording durft te nemen, kan er met professionele reparatiemiddelen zoals die van Rema Tip Top, goed worden gerepareerd. Als de juiste procedure wordt gevolgd behoudt de gerepareerde band gedurende zijn resterende leven alle eigenschappen van de originele band.”

Overigens staat op de meeste flacons/spuitbussen met reparatievloeistof, dat de band na de noodreparatie door een specialist moet worden bekeken.

Reageer op dit artikel