artikel

De zin van winterbanden (2008-4)

Techniek

In Autoweek is onlangs een test verschenen over winterbanden. Kort samengevat was daarin te lezen dat zomerbanden in koude omstandigheden op alle natte en droge onderdelen (aquaplaning, remmen en handling) beter presteerden dan winterbanden. Op nat asfalt komen de prestaties van winterbanden pas rond het vriespunt in de buurt van die van zomerbanden. Op droog wegdek moet het daarvoor, afhankelijk van het type, soms zelfs benéden nul zijn. Zoals te verwachten, gaven de tests heel duidelijk aan dat de prestaties van zomerrubber op sneeuw en ijs dramatisch slecht zijn. Die wegcondities komen in ons land echter weinig voor. Wij hebben in de winter vooral te maken met natte wegen.
Toch adviseerde de heer Snel van Vredestein in de februari-uitgave van AMT: “Wie onder alle omstandigheden maximum performance eist, wisselt twee keer per jaar van banden”.
Daarom vraag ik mij af: staat de uitleg van de heer Snel niet haaks op de testresultaten van Autoweek? En: is het in ons land wel zinvol om in de winter op winterbanden te rijden?

De zin van winterbanden (2008-4)

De heer Snel, directeur R&D van Vredestein, deed zijn uitspraak naar aanleiding van een vraag over doorrijden in de zomer op winterbanden. Uiteraard legden wij ook uw vragen aan de heer Snel voor. Hij gaat eerst in op de testresultaten: “Het voordeel van een winterband op sneeuw of ijsachtige ondergrond is veel en veel groter dan het geclaimde voordeel van een zomerband op nat of droog wegdek. En dat, ondanks de trend dat ook zomerbanden steeds beter worden op nat wegdek. Mijn uitspraken zijn dus niet strijdig met de testresultaten”.

Dan de vraag of winterbanden in Nederland wel zinvol zijn: “Als je niet de weg op gaat bij ijzel, sneeuw of extreme koude en als je nooit op wintersport gaat, dan kan ik er mee leven dat je de auto op zomerbanden laat staan”.

Alhoewel: “Ook al ga je bij sneeuw en ijs de weg niet op, je kunt ook onderweg verrast worden door winterse wegdekken. En wat dan, extreem voorzichtig rijden en hopen dat het goed gaat? Ieder zijn keuze, maar persoonlijk houd ik niet zo van verrassingen op veiligheidsgebied”.

Snel kan zich de overwegingen van de heer Hadders overigens goed voorstellen: “We hebben een aantal zachte winters achter de rug en dan krijgt de winterband nauwelijks de kans zijn meerwaarde te bewijzen. Ik kan me echter een paar jaar terug een oktoberdag herinneren dat heel Nederland plat lag door ijzel en sneeuw. En zelfs deze winter ben ik nog een keer verrast door een pittige sneeuwbui. Eén rijbaan was volledig dichtgesneeuwd en de ander was nog net met 80 km/uur berijdbaar”.

Snel maakt een vergelijking met het ABS-systeem: “Hoe vaak is dat actief? Tien keer per jaar voor de agressieve rijder? Eén keer per jaar voor de rustige rijder als hij verrast wordt onder gladde omstandigheden? Die ene keer ben je wel blij dat het er op zit…”

Reageer op dit artikel