artikel

RON 95 of 98 voor VW 1.4 TSI? (2008-2)

Techniek

In AMT 12/2007 werd de techniek van de Volkswagen 1.4 TSI 90 kW-motor besproken. In het kader met feiten en cijfers noemt u een brandstofkwaliteit van RON 95. Volkswagen schrijft in haar technische informatie echter een brandstofkwaliteit van RON 98 voor. Wat is verstandig om te gebruiken?

RON 95 of 98 voor VW 1.4 TSI? (2008-2)

De motorfabrikanten ontwikkelen hun motoren zodanig dat ze wereldwijd inzetbaar zijn. Aangezien het octaangetal van de pompbenzine lang niet overal zo hoog is als in West-Europa, is RON 95 ongelood de brandstof waarop de opgegeven prestaties en verbruikscijfers worden gehaald.

Maar motoren als de aangehaalde VW 1.4 TSI kunnen dankzij een hoge compressieverhouding meer presteren of zuiniger draaien als er een hoogwaardige brandstof wordt gebruikt. De motor draait dan met een vroeger ontstekingstijdstip dan op RON 95 het geval is.

Zodra er een mindere brandstof wordt getankt, zullen klopsensoren eventuele detonatie (pingelen of kloppen) vaststellen en het ontstekingstijdstip verlaten. Door dat latere tijdstip nemen verbruik en emissies toe en de prestaties af.

Ons advies: rijd enkele tankvullingen om en om met RON 98- en RON 95-benzine en ‘voel’ of er merkbare verschillen zijn in rijgedrag, vooral tijdens het optrekken. Als dat het geval is, loont het de moeite RON 98 of een high tech-benzine te tanken. Met een rustige rijstijl wordt de meerprijs goedgemaakt door het lagere verbruik. Is het nodig of gewenst, dan presteert de motor beter dan op RON 95. Bovendien blijft de inwendige vervuiling laag als er een high tech-benzine wordt gebruikt. Dat is mooi meegenomen.

Reageer op dit artikel