artikel

Startkabels een gevaar voor de elektronica? (2008-1)

Techniek

In de koude winterperiode steken startproblemen altijd weer de kop op. Menig auto heeft een starthulp nodig. Zo’n starthulp van een bereidwillige buurman of collega schijnt niet zonder risico’s te zijn. Er bestaat kans op elektronicaschade, zo wordt beweerd. Wat is een risicovrije startprocedure?

Startkabels een gevaar voor de elektronica? (2008-1)

We legden de problematiek voor aan de elektronicaspecialisten van Electude.

“Na het loshalen van de kabels kunnen er problemen ontstaan. Als de accu defect is, kan daardoor kwetsbare elektronica beschadigen. Maar met een slechte accu kun je geen hulp verlenen. Dit risico bestaat dus alleen voor het voertuig dat de starthulp krijgt.”

Welk advies is te geven om dergelijke schade zoveel mogelijk te voorkomen? “Zet, voor je de kabels losneemt, grote verbruikers als achterruitverwarming en blower aan.”

Met dat advies is de kans op kostbare elektronicaschade heel klein, maar nooit voor 100% uitgesloten: “Wil je bij een jonge auto met veel elektronica absolute zekerheid dat er niets misgaat, plaats dan een nieuwe accu”. Ook dan is het opletten: “Zet altijd eerst het contact uit, voor je de accuklemmen losneemt”.

Stel dat we toch gaan laden. Maakt de aansluitvolgorde dan nog uit? “Elektrotechnisch niet. Toch is het beter eerst de pluskabel aan te sluiten. Doe je het andersom, dan heb je namelijk meteen kortsluiting als je de plusklem per ongeluk op een metalen deel laat vallen.”

Startkabels zijn dus nooit helemaal risicovrij. Gebruikt u ze toch, doe het dan met verstand. Uiteraard is het probleem in AMT al eerder besproken.

De correcte procedure in 10 stappen:

1. Zet de motor af.

2. Zet alle stroomverbruikers uit.

3. Verbind de pluspolen van beide accu’s met elkaar.

4. Verbind de minpolen met de tweede kabel.

5. Start de motor van de hulpauto en laat deze enige minuten draaien.

6. Laat de motor versneld draaien en start de tweede auto. Als dat lukt, laat dan de motor van de tweede ook enige tijd draaien. Eerst versneld, daarna stationair.

7. Schakel bij de tweede auto achterruitverwarming en blower in.

8. Maak de kabel tussen de massaverbindingen los.

9. Maak de pluskabel los.

10. Test de accu om herhaling te voorkomen!

Reageer op dit artikel