artikel

Roetreductie bij Scania-dieselmotoren (2008-1)

Techniek

In het artikel over Scania’s Euro 5-motorenlijn (AMT 2007/11) schrijft u dat de 9 liter motoren zijn voorzien van een ééntraps gekoeld EGR-systeem en een roetfilter. De 13 liter motoren hebben een tweetrapssysteem en geen roetfilter. Hoe kan dat? Is dit niet tegenstrijdig? Een ééntrapssysteem koelt minder terug waardoor de verbranding onder een hogere temperatuur plaatsvindt. Dat levert minder roetdeeltjes in de uitlaatgassen op, zou je denken.

Roetreductie bij Scania-dieselmotoren (2008-1)

Het klopt dat de 9 liter XPI-motor met 230/280 pk een roetfilter heeft en een ééntraps EGR-systeem. In basis heeft deze motor een lagere NOx-uitstoot dan de 13 liter XPI Euro 5-motoren. Door deze lagere NOx-uitstoot kan Scania met een geringere EGR-koelcapaciteit de Euro 5-norm halen, terwijl bij de 13 liters een tweetraps EGR-systeem nodig is.

En er is nog een reden om bij de 9 liter-versie een ééntraps EGR-systeem toe te passen. Voor de juiste werking van het roetfilter is namelijk een hogere NOx-uitstoot nodig. Hoe zit dat in elkaar: Het roetfilter haalt de gewenste roetreductie pas wanneer de motor een bepaalde hoeveelheid CO, HC en vooral NOx-uitstoot heeft. De werking van een roetfilter is in stappen van reductie als volgt: het reduceert eerst CO (koolmonoxide) en dan HC (koolwaterstof). Bij stap drie reduceert het filter de NOx terug tot NO2 welke nodig is voor de reductie van roet.

De 230/280 pk 9 liter XPI-motoren zijn EEV (Enhanced Environmental friendly Vehicle) gecertificeerd en de EEV-norm schrijft onder andere een vergaande reductie van HC voor (bijna 50% lager dan Euro 5). Zoals hierboven beschreven wordt dit mede bereikt met het roetfilter.

Reageer op dit artikel