artikel

Dwarsgeplaatste zes-in-lijn (2008-1)

Techniek

Onlangs werd in AMT de dwarsgeplaatste Volvo zes in lijn besproken. U wees er op dat de cilinderinhoud van 3,2 liter bijzondere inbouwmaatregelen nodig maakt. Ook de 2,2 liter British Leyland-motor kwam aan de orde. Ook die motor stond dwars voorin. Bent u de Chevrolet Epica niet vergeten? Daar staat de zespitter toch ook dwars voorin?

Dwarsgeplaatste zes-in-lijn (2008-1)

U heeft helemaal gelijk. Het ontwerp van deze motor is van Ulrich Bez, die van Porsche naar Daewoo is gegaan en vandaar naar Aston Martin.

Er zijn twee uitvoeringen van de zes-in-lijn-motor: een 2 liter met 75 x 75,2 mm boring-slagmaten en een 2,5 liter met 77 x 89,2 mm. Het maximum vermogen bedraagt respectievelijk 105 en 115 kW.

Het zijn motoren van aluminium met aan elkaar gegoten cilindervoeringen om het blok zo kort mogelijk te houden. De kettingdistributie bouwt smal en de hulpapparatuur is helemaal naast de motor, achter de grille geplaatst. De aandrijving gebeurt met een 1,8 meter lange poly-V-snaar. Zo is een motor ontstaan met een korte krukas die een handgeschakelde vijfbak of vijftrapsautomaat aandrijft.

Al met al een interessante constructie die in de zomer van 2005 op de markt is gekomen. De motor is kleiner dan die van Volvo die met 84 x 96 mm boring-slagmaten aan 3,2 liter komt, maar groter dan de British Leyland-motor met 76,2 x 81,3 mm en 2,2 liter slagvolume. Het blijft woekeren met de ruimte!

Reageer op dit artikel