artikel

Oorzaak rokende diesel? (2007-11)

Techniek

In AMT 9/2006 behandelde u een probleem met een rokende Mercedes CDI. Ik heb een Mercedes 270 CDI automaat van 2000, met 230.000 km op de teller. Deze vertoont dezelfde klacht, en er is al veel aan gedaan.
De motor vervuilt sterk bij het rustig rijden met een caravan. Geef je vervolgens gas bij het klimmen, dan gaat de auto sterk roken. Als je wat langer veel vermogen vraagt, wordt het roken veel minder. Tijdelijk rijd ik nu zonder oxikat, waardoor de ECU aangeeft dat de EGR-druk te laag is.
Kan het probleem veroorzaakt worden door drukverlies bij de inlaat naar de EGR toe? Ik heb tijdelijk de EGR afgesloten, waardoor een lichte noodloop het gevolg is. Daardoor levert de motor minder vermogen tot 2500 toeren. Maar dan nog is de CDI niet rookvrij. Weet AMT raad?

Oorzaak rokende diesel? (2007-11)

Wij hebben contact gezocht met de vraagsteller die de vorige melding over een rokende diesel deed. Na lang zoeken bleek dat er bij die motor een luchtverlies was bij de aansluitingen van de inlaatluchtkoeler. Bij het fors nemen van hobbels, zoals verkeersdrempels, beweegt de koeler op en neer. Daardoor komen de slangen iets los te zitten.

Vergeet niet dat de luchtopbrengst van een centrifugaalcompressor kwadratisch met het toerental verloopt. Het luchtverbruik van een zuigermotor verloopt lineair met het toerental. Bij lage toerentallen komt de motor dus sneller lucht tekort dan bij een hoog toerental.

De wijzigingen aan de EGR-klep en de oxikat brengen ongewone drukverschillen in het inlaat- en uitlaatsysteem teweeg. Daarop reageert ook de turbo. Aangezien de turbine en de compressor op één as zitten, zijn de effecten niet zomaar te voorspellen. Uiteraard wel milieutechnisch, maar dat zal wel duidelijk zijn.

Zowel de EGR als de carterontluchting dragen bij aan een vervuiling van het inlaatsysteem, inclusief de klepschotels. Bij hoge kilometerstanden is een controle op de goede werking van alle genoemde onderdelen en de mate van vervuiling noodzakelijk.

De roetuitstoot vervuilt ook de oxikat en het eventueel aanwezige roetfilter. Vandaar dat bij de allernieuwste dieselmotoren het advies wordt gegeven de motor gedurende langere tijd wat hoger te belasten door te rijden in een lagere versnelling. Korte afstanden zijn uit den boze omdat het regenereren niet goed werkt. Kinderziekte? De tijd zal het leren.

Reageer op dit artikel