artikel

Auto geschikt voor één bandenmerk? (2007-7/8)

Techniek

Bij de technische beschouwing in de test van de Kia cee’d vermeldt u nadrukkelijk dat deze auto is geoptimaliseerd voor Michelin-banden. Het gaat dan om banden, zoals op dit moment in productie zijn. Maar als de banden na verloop van tijd aan vervanging toe zijn, maakt Michelin ongetwijfeld banden die qua constructie of rubbersamenstelling anders zijn. Wat zijn dan de gevolgen voor deze auto? Of meer in het algemeen, wat als de eigenaar besluit een ander merk te laten monteren?

Auto geschikt voor één bandenmerk? (2007-7/8)

De uitspraak dat de cee’d specifiek op Michelin-banden werd geoptimaliseerd namen we over van Kia, die daar nadruk op legt. Dit als onderdeel van een betoog om aan te tonen dat eigenlijk alleen het merk Koreaans is, maar al het andere aan de auto Europees is.

Op zich kiest elke autofabrikant één of meer bandenmerken bij de ontwikkeling van een nieuw model, en optimaliseert dan alle van invloed zijnde instellingen daarop. Ongebruikelijk is om dat in technische beschrijvingen voor het publiek te melden. Zeker grotere fabrikanten houden het bij de assemblage vaak niet per automodel op één bandenmerk, kennelijk doet Kia dat bij de cee’d dus wel.

Vervolgens levert de autofabrikant bij dat model een opgaaf van geschikte banden. Hetgeen niet meer wil zeggen dan dat deze banden met het betreffend autotype zijn getest, en de fabrikant heeft vastgesteld dat de eigenschappen niet veel afwijken van hetgeen men bij het ontwerp voor ogen had. De aanbeveling voor vervangen van banden in het instructieboekje kan al goede alternatieven bevatten voor af-fabriek gemonteerde types.

Hiermee is niet gezegd dat alle andere bandenmerken en -typen minder geschikt zijn, ook al hebben ze de juiste maat, snelheidsindex en

draagvermogen. Alleen heeft de fabrikant ze niet getest, en kan dus niet instaan voor het resultaat. Een bandenmerk dat op de aanbevelingslijst wil, maar niet uitverkoren is voor eerste montage, moet de autofabrikant verzoeken met zijn banden te testen. Dat is heel duur, de test mag deze bandenfabrikant betalen.

Bijzondere prestaties

Voor de vervangingsmarkt worden deels andere bandentypes gemaakt dan voor eerste montage. Doorgaans eerder beter dan slechter (bij hetzelfde merk als de originele montage). Omdat de bandenfabrikant zich voor de consument wil onderscheiden met bijzondere prestaties, omdat de bandenfabrikant hier zelf kan bepalen hoeveel die banden mogen kosten (bij de autofabrikant: zo min mogelijk). Ook hoeft bij vervanging geen rekening te worden gehouden met geautomatiseerde montage, waardoor bijvoorbeeld lange tijd af-fabriek geen banden met richtingsgebonden profiel gebruikt werden. Ze waren er wel op de vervangingsmarkt omdat een automonteur of bandenspecialist wel op de juiste montagerichting let. Tegenwoordig wegen voor autofabrikanten de voordelen van richtingsgebonden profielen overigens toch zwaarder dan de simpelst mogelijke montage.

Anderzijds blijven de eigenschappen van banden één groot compromis: comfort, levensduur, grip, geluid, nat weer gedrag. Elke bandenfabrikant heeft zo zijn eigen ideeën welke balans van eigenschappen optimaal is. En kan ook besluiten voor de vervangingsmarkt keus te bieden, door voor dezelfde auto’s zowel een meer sportief als een meer comfortabel type band brengen. Daarin ligt een grote taak voor de bandenspecialist, die moet kunnen adviseren over het karakter van verschillende bandentypen en -merken.

Mix of voorkeur?

Kia wil maar zeggen dat zij kozen voor Michelin en daarmee de volgens hen beste mix van eigenschappen hebben bepaald. Het staat elke klant vrij een eigen voorkeur te hebben op welke eigenschap van banden het meest prijs wordt gesteld. Van alles wat zoals de fabrikant zeker in dit geval kiest, of voorkeur voor het één ten koste van het ander: meer grip maar minder comfort, meer comfort maar minder levensduur, minder geluid maar ook minder ‘natte’ grip, enzovoort.

Op een ander dan het originele bandentype zal de auto nauwelijks zo dramatisch van eigenschappen veranderen dat er niet meer mee te rijden valt. Wel kan het rijkarakter door de bandenkeus soms behoorlijk wijzigen, zowel ten goede als ten kwade. Nogmaals: de bandenspecialist moet daarin deskundig weten te adviseren.

Overigens kunt ervan uitgaan dat (nieuw ontwikkelde) banden alleen maar beter worden, al is het mogelijk niet in alle eigenschappen tegelijk. Dus zal de auto nooit slechter rijden op de opvolger van het originele merk en type band.

Reageer op dit artikel