artikel

Wedergeboorte hydraulische klepstoter (2007-3)

Techniek

Kunt u verklaren waarom de hydraulische klepstoters weer terugkomen? Zelfs bij Toyota, die al twintig jaar mechanische stoters toepaste, zien we ze nu verschijnen. Bijzonder, want mechanische stoters zijn licht en slijtvast en vragen nagenoeg geen onderhoud.

Wedergeboorte hydraulische klepstoter (2007-3)

De verklaring voor de terugkeer van de hydraulische klepstoters en stelplunjers moet worden gezocht bij de steeds strengere emissie-eisen en het terugbrengen van het brandstofverbruik. Fabrikanten willen hun motoren over een periode van 240.000 km emissietechnisch in goede staat houden zonder ingrijpend onderhoud.

Eén van meespelende factoren om een motor in topconditie te houden, is het constant blijven van de klepspeling. Een hydraulische stoter of plunjer is, mits hij goed werkt, niet te overtreffen. Daar komt nog bij dat er vaak met slepers wordt gewerkt die voorzien zijn van een naaldgelagerde rol. Daardoor daalt de wrijving in de kleppentrein aanzienlijk, vooral in het lage toerengebied. Dus daalt het brandstofverbruik.

Inmiddels zijn de oliekwaliteit en het carterventilatiesysteem sterk verbeterd zodat de kans op inwendige corrosie en vervuiling van de stoters heel klein is. Stelplunjers geven ook meer vrijheid bij het ontwerp van de cilinderkop en het centraal plaatsen van een bougie of verstuiver. Waarschijnlijk is het ook zo dat de eerste montage goedkoper uitvalt omdat het niet meer nodig is de klepspeling in te stellen zoals dat met mechanische stoters het geval is.

Reageer op dit artikel