artikel

Twijfels over service-interval indicatie (2007-2)

Techniek

Ik gebruik in een Skoda Octavia TDI (81 kW) long life motorolie, waarmee de motor 50.000 km, dan wel 2 jaar zou moeten (kunnen) doen. Echter, na ruim 10.000 km geeft het display al de waarschuwing dat er een beurt aan zit te komen. De motor maakt circa 500 koude starts per jaar (waarvan ook nog zo’n 200 met een olietemperatuur van boven de 30 graden). Hoe bepaalt de boordcomputer eigenlijk wanneer het tijd is voor verversen?

Twijfels over service-interval indicatie (2007-2)

U vraagt naar ‘het geheim van de smid’. Verschillende factoren bepalen de optimale verversingstermijn: de laagste olietemperatuur, de lengte van de rit, de mate van brandstofverdunning, de gebruiksomstandigheden en de hoogste olietemperatuur. Welk gewicht aan elk van deze factoren wordt toegekend is ‘het geheim van de smid’. Wat via sensoren in de gaten wordt gehouden is het oliepeil, het olieverbruik en de olietemperatuur, naast de gegevens die de boordcomputer over de rij-omstandigheden vastlegt. Soms meten de oliesensoren ook nog de elektrische ‘weerstand’ van de olie om vast te stellen of de geleidbaarheid wijzigt door vocht, brandstof of slijtagedeeltjes.

Ondanks alle ‘hard- en software’ is het nog steeds niet mogelijk de verversingstermijn nauwkeurig genoeg te bepalen omdat er altijd onvoorziene effecten zijn. Vandaar dat de olieverversingstermijnen in veel gevallen zijn verkort (ook bij VAG) in plaats van verlengd. Gewoon geen risico nemen, een motorschade is altijd duurder dan een paar liter olie. Overigens gebruikt u de auto zo optimaal mogelijk, maar vergeet niet dat een koude start ook plaatsvindt als de olietemperatuur onder de 60°C is.

Reageer op dit artikel