artikel

Wave-schijfrem beter? (2006-12)

Techniek

Bij motorfietsen zie je de laatste tijd zogenaamde wave-schijfremmen, met een gegolfde buitenomtrek. Wat zijn de voordelen ten opzichte van conventionele schijfremmen? Voordelen die fabrikanten opsommen zijn meer remvermogen, een betere warmtegeleiding en langere levensduur. Een technisch onderbouwd verhaal geven ze er echter niet bij.

Wave-schijfrem beter? (2006-12)

Het technische idee achter de ‘wave’-schijfremmen met het ‘gegolfde’ model is: gewichtsvermindering. Omdat het om onafgeveerd gewicht gaat is dit heel belangrijk, zeker bij motorfietsen. Aangezien het ook om een roterende massa gaat, wordt de besturing ook nog beïnvloed. De ‘handling’ ofwel het stuurgedrag wordt beter. Maar… wat te denken van de warmteafvoer? De wrijvingswarmte moet ergens naar toe. Volgens Brembo moet de remschijf een flinke warmtecapaciteit hebben om de warmte-energie te kunnen opslaan. Vandaar dat Brembo alleen massieve en inwendig luchtgekoelde schijven fabriceert.

Conclusie: Bij lichte en niet te snelle motoren zullen er geen grote thermische problemen ontstaan, zeker niet als het om een achterrem gaat. Bij alle andere type motoren en bij auto’s zullen de gewone geventileerde of massieve remschijven voor de afvoer van energie blijven zorgen.

Reageer op dit artikel