artikel

Katalysator met geïntegreerde lambdasensor (2006-9)

Techniek

Kunt u mij vertellen waarom er soms een lambdasensor midden in het ‘huis’ van de katalysator wordt aangebracht? Gewoonlijk zit de lambdasensor er toch voor?

Katalysator met geïntegreerde lambdasensor (2006-9)

U heeft gelijk. Gewoonlijk zit er een lambdasensor vlak voor de katalysator. Tegenwoordig is dat een breedbandsensor die bij lage toerentallen bij drie of vier cilinders meehelpt de lucht/brandstofverhouding te regelen. Ter controle van de goede werking van de driewegkatalysator is er na de katalysator nog een zogenaamde sprongsensor geplaatst.

Aangezien de ruimte onder de motorkap steeds krapper wordt, valt het niet mee de beide lambdasensoren hun gebruikelijke plaats te geven. Emitec maakt daarom metaalkats met geïntegreerde lambdasensoren. Er komen nog voordelen bij. Zo is de plaatsing van de sensoren stromingstechnisch optimaal te kiezen.

De sensoren zijn bovendien snel op temperatuur en worden beschermd tegen ‘waterslag’. Met waterslag wordt het plotseling sterk afkoelen van een lambdasensor bedoeld. Bij de koude start condenseert namelijk de waterdamp (ongeveer 1 liter per liter brandstof) tot water. Het water schrikt de voorverwarmde lambdasensor af. Daardoor duurt het langer voor de mengselregeling weer stabiel is, dus ontstaan er meer schadelijke emissies. De metaalmonoliet verdeelt het water en zorgt voor een snelle verdamping met als gevolg: lagere emissies.

Emitec wijst er op dat er wel een lambdasensor tussen twee keramische monolieten kan worden geplaatst, maar daardoor wordt het inbouwprobleem niet anders en blijft het ‘waterslag’ probleem voor de voorste lambdasensor bestaan.

Reageer op dit artikel