Gebroken tandkrans ABS-systeem (2006-9)

Het ABS is een belangrijk veiligheidssysteem. Eventuele storingen moeten kenbaar worden gemaakt door het oplichten van een lampje op het dashboard. Het systeem schakelt zich in een dergelijke situatie zelf buiten werking. Zo zou het moeten. Mijn ervaring met een Hyundai Accent, bouwjaar 2000, is anders. Daar trad het systeem tijdens een normale beremming bij lage snelheid in werking zonder dat er sprake was van blokkerende wielen. Onderzoek leerde dat de getande ringen die op de aandrijfassen zijn gemonteerd zowel links als rechts waren gebroken. Door de breuk kreeg het ABS-systeem een onregelmatig signaal binnen, wat de regelcomputer 'vertaalde' als een blokkerend wiel waarna het ABS werd ingeschakeld. Dit had mijns inziens nooit mogen gebeuren. Bij zo'n storing moet de bestuurder via een lampje gewaarschuwd worden en het ABS automatisch buiten werking worden gesteld. Wie is aansprakelijk voor de herstelkosten en moet er een terugroepactie door de importeur worden georganiseerd? Het gaat immers om de veiligheid!