artikel

Waarom beslaan ruiten ondanks ingeschakelde airco?

Techniek

De airconditioning mag zich verheugen in een toenemende populariteit. Verdient het gebruik van de airco tijdens de winter nog bijzondere aandacht? Tevens wil ik graag weten hoe het kan dat soms toch de ruiten beslaan, ondanks ingeschakelde airco.

Steeds meer auto’s zijn uitgerust met een airco. In de warme zomermaanden bewijst die uitstekend zijn diensten door voor een aangename temperatuur in het interieur te zorgen. In de vochtige en koude jaargetijden komt vooral het tweede pluspunt van de airco naar voren: de ramen beslaan niet meer. Toch kan het voorkomen dat de ruiten juist extra sterk beslaan. Hoe dat komt?

Het extra vocht dat op de voorruit condenseert, komt van de verdamper en de wateropvangbak die eronder zit. Als de airco werkt, wordt er warmte aan de buitenlucht die over de lamellen van de verdamper stroomt, onttrokken. Er treedt condensatie op zodat de lamellen nat worden. Het vocht druipt van de lamellen af en wordt in een wateropvangbak verzameld en via een slang onder de auto afgevoerd, Als de slang verstopt zit, blijft het vocht in de verdamperbak staan. Het vocht wordt dan in het interieur door de stromende lucht meegenomen om vervolgens tegen de voorruit te condenseren.

Maar ook als de afvoerslang niet verstopt is, kan het vocht voor het beslaan van de ruiten zorgen. Als de airco blijft werken tot we de motor afzetten, is de verdamper nog nat van het condens. Als dat vocht de tijd niet krijgt om weg te lopen of te verdampen, zal er bij het opnieuw starten vochtige lucht in het interieur stromen.

Vandaar het advies: zet de airco ongeveer 10 minuten voordat de rit ten einde is uit. De rijwind zorgt er dan voor dat de lamellen en de opvangbak worden gedroogd. Even terzijde: het betreft hier de handbediende airco’s, bij de volautomatische systemen komt het probleem met condensatievocht op de verdamper minder sterk naar voren, omdat de airco anders wordt geregeld.

Een tweede aircoprobleem in het koude jaargetijde is het gevolg van het eerste. Als de verdamper vochtig is na de laatste rit en de auto vervolgens gedurende langere tijd stilstaat, kan er een bacterie- of schimmelgroei optreden in het verdamperhuis. Als gevolg daarvan ontstaat er na enige tijd een onaangename muffe lucht die via het ventilatiesysteem in het interieur komt, Gelukkig is dit probleem te verhelpen, maar de kosten voor de ‘ontsmetting’ zijn hoog. Daarom is voorkomen beter.

Naast het advies om voor het einde van de rit de airco uit te schakelen, is er nog een goede raad. Zorg ervoor dat de luchttoevoerkanalen naar het interieur schoon blijven. Verwijder alle bladeren en andere natuurproducten die zich onderaan de voorruit hebben verzameld.

Bij handgeregelde systemen moet de airco altijd in combinatie met de verwarming worden gebruikt, ook in de winter. Dat heeft een regelmatige luchtcirculatie door het hele systeem tot gevolg die de verdamper, de wateropvangbak en de binnenkomende lucht droogt. Ook het smeermiddel dat aan het koelmedium is toegevoegd, circuleert dan door het systeem zodat de afdichtingen in goede staat blijven.

Het langdurig niet gebruiken van de airco is zeker niet aan te raden. De aircofabrikant heeft een temperatuurvoeler ingebouwd. Die reageert zodra de luchttemperatuur bij de verdamper beneden de 3 tot 5 °C komt. Zo wordt voorkomen dat de verdamper verandert in een klomp ijs en blijft de voorruit ijsvrij, Dat laatste is uiteraard nog veel onaangenamer dan het beslaan, vandaar die temperatuurregeling.

Reageer op dit artikel