artikel

Motor liever niet demonteren (2006-3)

Techniek

In het artikel ‘Storingsdiagnose in de praktijk’ (AMT-november) kreeg het betreffende garagebedrijf het advies de cilinderkop te demonteren om er achter te komen waar het compressieverlies door veroorzaakt werd.
Tip: is het na een relatieve compressietest, die grote verschillen weergeeft, toch niet beter eerst een lektest uit te voeren? Het zou wel eens een te kleine klepspeling kunnen zijn en een stelplaatje veranderen kost minder dan een cilinderkop (nodeloos) demonteren.

Motor liever niet demonteren (2006-3)

U heeft gelijk: het is verstandig het open maken van een motor zo lang mogelijk uit te stellen. Een lektest geeft duidelijke aanwijzingen over de conditie van alle afdichtingen van de verbrandingskamer.

Het is aan te raden de test zowel bij warme als bij koude motor uit te voeren. Zo worden lekkende kleppen opgespoord. Door wat motorolie op de zuigers te spuiten is de afdichting van de zuigerveren te beoordelen.

Goed luisteren naar waar de leklucht heen gaat, helpt ook mee bij de diagnose.

En wat te denken van de endoscoop? Daarmee is duidelijk de mate van vervuiling en/of schade vast te stellen. Een foto overtuigt de klant helemaal van de noodzaak een reparatie uit te voeren. Een endoscoop is ook te gebruiken om transmissieproblemen op te sporen, zeker als het om de mate van vervuiling gaat.

Reageer op dit artikel