artikel

Bandenslijtage door velgschade (2006-1)

Techniek

In de oktober-editie gingen jullie in op een ‘Onverklaarbare bandenslijtage’ bij een Alfa 155. Het antwoord klopt, maar we hebben toch nog een aanvulling.

Bandenslijtage door velgschade (2006-1)

Als reparateur van velgen zien wij het aangehaalde probleem zeer regelmatig. In verreweg de meeste gevallen blijkt de oorzaak van de éénzijdige bandslijtage een velgbeschadiging te zijn, namelijk een deuk aan de achterzijde van de velg.

Een velg met een dergelijke schade heeft daardoor vrijwel altijd ook een zijdelingse slag. Dat is ook logisch: de velg wordt tijdens de klap belast achter de flens waardoor hij als het ware scheef belast wordt en daardoor ietwat slingert. Deze slingering heeft éénzijdige bandslijtage tot gevolg: de band rolt niet alleen, maar schuift ook over het wegdek.

Door middel van richten (dus zowel de hoogteslag als de zijdelingse slag) is dit te verhelpen. Als één van de weinige bedrijven beheersen wij dit proces (met TüV-goedkeuring).

Alvorens tot uitlijnen over te gaan is het dus zaak vooraf vast te stellen of de velgen kaarsrecht zijn. Zo niet, dan heeft uitlijnen weinig zin.

H.B. van Eeken, Wheeltrim

Reageer op dit artikel