artikel

Motorolie voor truckmotoren (11-2005)

Techniek

Ik las in AMT dat er nieuwe E6- en E7-normen zijn voor bedrijfswagens, waarbij de E6-olie een low SAPS-olie is en de E7-olie ogenschijnlijk gelijkwaardig zou zijn aan de E4-olie. Kunt u eens duidelijk maken waar deze nieuwe classificaties E6 en E7 voor staan?

De ACEA heeft sinds oktober 2004 vier categorieën vastgelegd voor smeeroliën voor zware bedrijfswagenmotoren. De E2 dateert van 1996 en is nu in de 5e uitgave, de E4 is van 1999 en in de 3e uitgave, de E6 en E7 zijn nieuw.

Een ACEA E2-olie is een olie bedoeld voor (oudere)dieselmotoren mét en zonder turbo die een normale verversingstermijn hebben.

Oliën die aan de ACEA E4-eisen voldoen zijn bedoeld voor motoren die aan de Euro 1,2,3- of 4-emissie-eisen voldoen en meestal lange verversingsintervallen hebben. Deze oliën zijn bestemd voor motoren die geen roetfilter, maar misschien wel EGR of een SCR NOx-reductiesysteem hebben.

ACEA E6-oliën zijn bedoeld voor motoren met roetfilter en/of een SCR NOx-reductiesysteem die op laag zwavelige (<50ppm) brandstof draaien. de e6-categorie is gebaseerd op de e4-categorie. het gaat om low saps-oliën die afschuifstabiel zijn.>

De ACEA E7-categorie is bedoeld voor motoren die aan de Euro 1,2,3- of 4-emissie-eisen voldoen doch geen roetfilter hebben, maar misschien wel EGR of een SCR NOx-reductiesysteem. De E7-categorie vervangt de E5-categorie. Deze oliën zijn afschuifstabiel.

Reageer op dit artikel