artikel

Balanceerzink springt van velg (11-2005)

Techniek

Ik heb mijn Ford Mondeo (voorzien van originele stalen wielen) laten balanceren bij een gerenommeerd bandenbedrijf. Daags na het balanceren hoorde ik op de snelweg tot drie maal toe een ‘klap’ in de wielkasten. Bij drie van de vier wielen bleek het ‘klemzink’ aan de binnenzijde van de velg eraf te zijn geschoten. Vervolgens is de auto opnieuw gebalanceerd, waarna nogmaals bij één van de wielen het zink eraf schoot. Daar is uiteindelijk maar een kleefgewicht geplakt. Is u dit probleem bekend, en hoe kan dit? Ik kan me niet herinneren dat dit ooit gebeurd is na het balanceren met klemlood. Is het misschien beter om plakzink te gebruiken?

We legden het probleem voor aan balanceerspecialist Rob Viset van Explora. Van hem komt het volgende antwoord:

“De (verplichte) overschakeling van loden balanceergewicht naar zink veroorzaakt nogal wat problemen. Eén is het loslaten van het balanceergewicht. De oorzaak is vrij eenvoudig, de velgvormen zijn veranderd en dit vraagt om een goede pasvorm van het gewicht. Dit is niets nieuws, originele velgen hadden altijd al qua vorm aangepaste balanceergewichten. Het bedrijf dat balanceert wil echter een minimum aan soorten gewichten en koopt meestal één of twee uitvoeringen, soms drie. Ook dit is niet anders dan in het verleden.

Wat gaat er nu dan verkeerd? Waar lood zachter was en zich eenvoudig aanpaste aan de velgvorm, blijkt zink veel harder en past zich daarom niet aan de velgvorm aan. Nog belangrijker dan bij loden gewichten is dus de juiste pasvorm van een zinken gewicht.

Een tweede probleem van het loslaten kan ook worden gezocht in de prijs van het zinken gewicht. Aangezien zink duurder is dan lood zoeken bandenbedrijven al snel een goedkoop alternatief op. Deze hebben meestal één standaard pasvorm die het meest universeel is om de productiekosten te drukken. Dit is echter niet altijd de best passende vorm voor de velg.

Conclusie: meer dan ooit zal moeten worden geïnvesteerd in kwalitatief betere en passende producten en kennis van zaken. Bandenbedrijven die denken goedkoop uit te zijn, doen concessies aan de kwaliteit. In dit geval is de klant driemaal langs geweest, een unicum. De meeste klanten zoeken na twee pogingen de concurrent op.”

Reageer op dit artikel