artikel

Slecht startende warme dieselmotor (2005-7/8)

Techniek

Ik heb een technische vraag over een Volvo 850 TDI uit 1996 met 320.000 km op de teller. Sinds een jaar start de auto slecht en wil hij, als de motor warm is na een lange rit, helemaal niet meer aanslaan. Na meerdere bezoeken aan de Volvo-dealer is dit nog steeds niet opgelost. In eerste instantie zijn de gloeibougies vervangen. De dealer heeft later de accu vervangen, en toen de accu na een half jaar weer kapot was hebben ze de dynamo vervangen. Aangezien het probleem zich nog steeds voordoet willen ze nu de startmotor gaan vervangen. In mijn ogen zoeken ze het in de verkeerde hoek, ik denk zelf eerder aan een probleem met de brandstofpomp, of misschien compressieverlies. Weten jullie raad?

Bij een motor met zo’n kilometerstand is het inderdaad raadzaam om de compressie-einddruk te meten en/of een lektest uit te voeren, zowel bij koude als bij warme motor.

Zijn de gemeten waarden in orde, dan is het een goede zaak om zowel de kleppentijden als het inspuitmoment te controleren.

Ook de verstuivers en/of de inspuitdruk kunnen tijdens het starten voor problemen zorgen. Wellicht haalt de inspuitdruk net niet de openingsdruk van de verstuivers.

Is het starttoerental wel hoog genoeg? Een systematisch onderzoek zal de oorzaak of oorzaken wel boven water brengen.

Lukt het de dealer niet, dan kan deze de hulp van de importeur inroepen. Er zijn in Nederland ook gespecialiseerde dieselbedrijven die zo’n klus kunnen klaren.

Reageer op dit artikel