artikel

Problemen met oliedruksensor (2005/7/8)

Techniek

Bij een VW Golf IV gaat bij ongeveer 2000 toeren een pieper af van ‘oliedruk verkeerd’ en ook het waarschuwingslampje gaat aan en uit. Na meting van de oliedruk en vervanging van de oliedrukzender bleef het probleem aanwezig. Met de scope zien we een spanningsval in het signaal, wat erop duidt dat de zender wel schakelt.
Er zitten overigens twee zenders op de cilinderkop, één voor lage en één voor hoge druk, de zender het dichtst bij de distributie is de boosdoener. Is dit de hoge- of lagedrukzender, en hoe werkt het systeem? Wat is de reden om twee drukken te meten?

Op basis van gegevens van de importeur zijn de VW motoren tot en met de Golf III voorzien van twee oliedruksensoren. De Golf IV heeft slechts één oliedruksensor. De oliedruksensor in de cilinderkop heeft een blauwe of bruine isolatie en is met F22 in het officiële VW-schema aangegeven. Deze sensor moet reageren bij een druk van 0,25 bar (blauw) of 0,3 bar (bruin). Er is een speciale testmethode met testapparaat VAG 1342 om de sensor en de druk te controleren. De tweede sensor (aangegeven met F1 in het VW-schema) werkt met 0,9 bar. Bij de nieuwste motoren is alleen deze sensor aanwezig. Ook bij deze sensor hoort een testprocedure en het genoemde testapparaat. Let erop dat de juiste olieviscositeit en olietemperatuur moeten worden gebruikt.

De cilinderkopsensor meet aan het eind van het oliecircuit de oliedruk bij stationair toerental, met wat fantasie zou je het een statische oliedrukmeting kunnen noemen. Deze druk hangt van veel factoren af en zorgt dus voor tal van problemen. Iets teveel lagerspeling en er is een te lage druk. Vandaar dat er ook verschillende sensoren zijn gebruikt en nu zelfs zijn weggelaten. De overgebleven sensor zou je een dynamische sensor kunnen noemen.

Een waarschuwing is in algemene zin op zijn plaats: sluit altijd een oliedrukmeter aan op de plaats van de sensor, zeker als de motor uit elkaar is geweest of de oliepomp is vervangen. Alleen dan is onmiddellijk te constateren of er oliedruk wordt opgebouwd.

Het zal duidelijk zijn dat de oliedruk en de beide sensoren van de betreffende motor op de juiste wijze en met de juiste apparatuur moeten worden gemeten voordat met zekerheid iets gezegd kan worden over de oorzaak van het sensorsignaal.

Reageer op dit artikel