artikel

Bougies met kopervet monteren? (2005-03)

Techniek

Het lijkt mij van vitaal belang dat bougies die lang mee gaan gemonteerd worden met kopervet en periodiek gecontroleerd worden, al was het alleen maar om te voorkomen dat de schroefdraad beschadigd raakt bij een demontage die er ooit toch eens van moet komen. Wat is de beste methode?

Bougies met een conische zitting zijn problematischer om vast te zetten dan bougies met een vlakke ring. Het aanhaalmoment bedraagt namelijk slechts 12-20 Nm in plaats van 15-30 Nm. Dat betekent dat de wrijving van de schroefdraad een grote invloed heeft op de afdichting. Wordt er met hoekverdraaiing gewerkt dan vervalt dit bezwaar. Een 14 mm bougie met conische zitting mag slechts over 15° worden verdraaid tegen 30° bij een bougie met een gebruikte vlakke afdichtring.

Er mag volgens (vrijwel) alle bougiefabrikanten en de meeste automobielfabrikanten niet gesmeerd worden. Als er toch gesmeerd wordt, blijft er hooguit 2/3 van het aanhaalmoment over. Dus 8-14 respectievelijk 10-20 Nm.

Draai de bougie altijd met de hand (eventueel met behulp van een montagehulpstuk) in de cilinderkop. De genoemde aanhaalmomenten en aanhaalhoeken gelden voor bougies die ‘handvast’ zijn gemonteerd.

Reageer op dit artikel