artikel

ABS/ASR/ESP reageert op laagprofielbanden of sneeuwkettingen (2005-02)

Techniek

Wanneer sommige auto’s worden voorzien van laagprofiel banden, dan ontstaan er nogal eens problemen met het functioneren van het ABS- en ASR-systeem als er met sneeuwkettingen wordt gereden. Is dit probleem bekend? Wat is hiervan de oorzaak en hoe kan dit opgelost worden?

De moderne ABS-, ASR- en ESP-systemen zijn gevoeliger voor verschillen in wieldiameter dan vroeger. Als er sneeuwkettingen worden gemonteerd, verandert de wielomtrek. Het verschil zorgt dus ook voor een verschil in wieltoerentallen hetgeen door de ECU wordt opgemerkt. Onder bepaalde condities zal de ECU hierop reageren, bijvoorbeeld door gas terug te nemen.

Er zijn ook al problemen geconstateerd met winterbanden. Bij hoge snelheden (180 km/uur en meer) is de bandslip van de aangedreven wielen zo hoog dat de ECU besluit het aandrijfvermogen te beperken.

De oplossing voor het sneeuwkettingprobleem is niet zo eenvoudig als voor het winterbandenprobleem. Daarbij moet ‘gewoon’ de snelheid worden aangepast. Uiteraard kunnen er om alle vier de banden sneeuwkettingen worden gelegd, maar dat is niet de bedoeling. Overleg met de autofabrikant zal ongetwijfeld meer duidelijkheid verschaffen.

Van belang is vooral of de gemonteerde wiel- en bandmaten inderdaad zijn toegestaan ook in combinatie met sneeuwkettingen. Als de omtrek van de laagprofielbanden aan de grens komt van het toegestane, wordt die grens waarschijnlijk overschreden als er sneeuwkettingen worden gemonteerd.

Reageer op dit artikel