artikel

Vermogen uit een flesje? (2005-01)

Techniek

Omdat ik steeds meer producten tegenkom die meer vermogen beloven, zoals de ‘Power Boost’ van Wynn’s ben ik benieuwd naar de werking. Er wordt door bedrijven als Shell (V-Power) en Wynn’s meer vermogen beloofd, maar nergens staat hoeveel meer vermogen, en waar dat vermogen vandaan komt.
Wordt het vermogen van een motor merkbaar hoger door een hoger octaan- of cetaangetal van de brandstof? Bij een moderne benzinemotor die zijn ontstekingstijdstip zo mogelijk tegen de pingelgrens aan houdt, kan ik me wat vermogenswinst voorstellen, maar waar moet dat extra vermogen bij een motor zonder pingelsensor vandaan komen?
V-Power heeft in Nederland nog niet eens een hoger octaan getal dan de ‘gewone’ 98, maar belooft in de televisiereclame wel race-autoprestaties.
Kortom, bestaat ‘vermogen uit een flesje’ of uit de benzinepomp wel?

Er zijn een aantal mogelijkheden om een ottomotor zonder drukvulling extra vermogen te laten leveren. Het effectieve ontstekingstijdstip kan worden vervroegd met iridium bougies met dunne elektroden. Ook kan de verbranding eerder op gang worden gebracht met ‘verbrandingsverbeteraars’ of ‘ontstekingsversnellers’ die aan de benzine zijn toegevoegd. Bovendien kan de wrijving van de bovenste zuigerveer worden verlaagd door middel van een ‘wrijvingsverbeteraar’ in de benzine.

Steeds vaker worden motoren op RON 98 afgesteld, dat is goed te zien aan de toenemende compressieverhouding. Dat betekent dat er vooral tijdens accelereren, heuvel op rijden en bij caravan trekken dicht tegen detoneren aan wordt gedraaid. Als de brandstof een voldoend hoge klopvastheid heeft, zal de motor door de genoemde maatregelen meer vermogen ontwikkelen dan standaard. Vandaar dat Shell en nu ook Aral met 100 RON-benzine in Duitsland zijn gekomen. In Nederland gebruikt Shell voor de V-Power geen wrijvingsverlager en is het RON ‘slechts’ 97.

Wynn’s past in ‘Power Boost’ een verbrandingsverbeteraar toe en een reinigingspakket. Dat laatste is bedoeld om de motor in staat van nieuw te brengen of te houden, precies zoals Shell dat ook doet met V-Power.

Het is uiteraard ook mogelijk de inwendige wrijving van een motor te verlagen door het gebruik van een speciale smeerolie met een lage viscositeit. Het is alleen de vraag of de motorfabrikant zo’n olie toestaat.

Het is niet van tevoren te zeggen hoe groot de vermogenswinst is, per motor zal het resultaat groter of kleiner zijn. Wat blijft is een levendiger motor en een lager brandstofverbruik als het extra vermogen niet wordt gebruikt.

Bij dieselmotoren speelt het cetaangetal vooral een rol bij het opstarten en warm draaien, de dieselklop wordt bij een hoog cetaalgetal beduidend minder. Het verhogen van het vermogen gebeurt meestal door ‘chiptuning’.

Reageer op dit artikel