artikel

Elektronisch stabiliseren caravan (2005-01)

Techniek

Het ESP-systeem, dat de auto in kritieke situaties op koers houdt, is inmiddels geen unicum meer. Opel kan de nieuwe Astra vijfdeurs en stationwagon nu met een TSP-systeem leveren. Dit Trailer Stability Program voorkomt het slingeren van een aanhangwagen of caravan. Weet u hoe dit werkt?

Het zogenoemde Trail pakket bestaat uit een Trailer Stability Program (TSP), een Hill Start Assist (HSA), een trekhaak met afneembare kogel, een sensor voor lage bandenspanning en een automatische niveauregeling op de Astra Stationwagon. Het Trail pakket is alleen te bestellen in combinatie met het ESP Plus-systeem, dat deel uitmaakt van het Opel Interactive Dynamic Driving System plus (IDS+).

Het gaat dus om een uitbreiding van het toch al ingewikkelde elektronische systeem dat het dynamisch gedrag van de auto regelt. Als de 13-polige stekker wordt aangesloten, gaat het ESP Plus-systeem reageren op slingerbewegingen van de aanhanger/caravan.

Tijdens het rijden worden de signalen van de stuurhoeksensor en de gierhoeksensor met elkaar gecombineerd tot een detectiesignaal dat representatief is voor het slingeren van de aanhanger/caravan. De gierhoek is de hoekverdraaiing van de auto om de verticale as door zijn zwaartepunt. Zodra dit detectiesignaal (dat een sinusvormig verloop heeft) een bepaalde, aan de rijsnelheid gekoppelde grenswaarde overschrijdt, wordt er vertraagd. Daartoe wordt eerst het motorkoppel verlaagd door gas terug te nemen, vervolgens wordt er, desnoods krachtig, geremd.

Het TSP zal niet ingrijpen als de bestuurder zelf een actie onderneemt, zoals een uitwijkmanoeuvre. Het systeem komt evenmin in actie als het slingeren kort duurt en binnen bepaalde grenzen blijft, dus niet ‘opslingert’.

Reageer op dit artikel