artikel

Te hoge bedrijfstemperatuur? (2004-12)

Techniek

Ik wil u een probleem voorleggen met een Audi A6 2.8 V6 Tiptronic Quattro. De auto sloeg na een succesvolle koude start soms af en was vervolgens moeilijk te starten. Er was dan nauwelijks compressie. Uiteindelijk sloeg de motor na lang doorstarten weer aan. Een behoorlijke rookpluim uit de uitlaat duidde op onverbrande benzine.
Navraag bij de Audi-werkplaats leerde dat er een modificatie is voor auto’s met dit motortype en deze klacht. Daarbij worden het motormanagement, de injectoren, bougie’s, en de thermostaat vervangen. Het probleem zou veroorzaakt worden motorvervuiling. Door verhoging van de bedrijfstemperatuur zou dit probleem opgelost moeten zijn.
Na deze modificatie blijkt inderdaad dat de bedrijfstemperatuur hoger ligt, 100°C in plaats van 90°C. Tevens is de olietemperatuur veel hoger dan voorheen. Wat kunnen de gevolgen zijn van de hogere bedrijfstemperatuur? En hoe zijn deze te voorkomen?

Na overleg met de importeur kunnen we u geruststellen. De waargenomen temperaturen geven aan dat de motor op een hogere bedrijfstemperatuur werkt. Dat is nodig om de door u gemelde problemen te voorkomen. De totale koelcapaciteit is gelijk aan voorheen, dus is er geen risico dat de motor warm loopt. De krachtige motor in combinatie met de automaat heeft in Nederland vrijwel niets te doen. De toerentallen zijn laag, dus wordt de olie niet echt warm. Door het verhogen van de koelwatertemperatuur loopt ook de olietemperatuur op omdat de motor voorzien is van een warmtewisselaar.

Overigens zijn er motoren (bijvoorbeeld van BMW en Ford) die met een elektronisch geregelde thermostaat werken. Bij deellast loopt de koelvloeistoftemperatuur op tot 110°C, bij vollast is de waarde 90°C. Daarmee wordt ook nog eens enkele procenten brandstof bespaard over de Europese rijcyclus.

Kortom: de uitgevoerde werkzaamheden zullen alleen maar positieve effecten hebben, daarbij hoort ook een zeer goed werkende interieurverwarming.

Reageer op dit artikel