artikel

Actieve hoofdsteunen (2004-12)

Techniek

Sommige auto’s zijn voorzien van zogenoemde ‘actieve hoofdsteunen’. Hoe werken deze precies en wat moet er gebeuren nadat ze in actie zijn geweest? Kunnen ze opnieuw worden geactiveerd (en hoe gaat dat in z’n werk) of moeten er onderdelen worden vernieuwd? Passen alle autofabrikanten dezelfde constructie toe?

Het is Volvo die het eerst met een technische oplossing kwam om de vele nek- en schouderklachten te voorkomen die ontstaan na een aanrijding van achteren. Dit Whiplash Protection System (Whips) is een mechanisch systeem dat eerst de zitting naar achteren beweegt tot de leuning rechtop staat. Vervolgens kantelt de leuning 15° achterover. Tijdens die beweging deformeert een energieabsorberend element in het scharnier tussen zitting en leuning en reduceert zo de kracht op het lichaam van de inzittende. Na de aanrijding moet dit element vervangen worden.

Saab kwam kort na Volvo’s vinding met een volledig mechanisch systeem dat handig gebruik maakt van een hefboom. Zodra de schouderpartij in de rugleuning wordt gedrukt, kantelt de hoofdsteun voorover om het hoofd op te vangen. De grote voordelen van dit systeem zijn dat het zonder sensoren werkt en na gebruik weer volledig inzetbaar is.

Bij sommige auto’s zoals de VW Phaeton zorgen sensoren ervoor dat de hoofdsteun tijdig tegen het hoofd wordt gedrukt. Deze ‘crash active’ systemen werken met elektronica en elektromotoren. Of de systemen nog bruikbaar zijn na een aanrijding, zal uit inspectie moeten blijken. Hoe hoger de snelheid, hoe meer energie is opgevangen, dus kan niet alleen de hoofdsteun, maar zelfs de hele stoel ontzet zijn.

Reageer op dit artikel