artikel

Desmodromische klepbediening (2004-11)

Techniek

Ik las onlangs een artikel over een Ducati-motor met desmodromisch bediende kleppen. Wat is het verschil tussen die desmodromische bediening en ‘gewone’ kleppen met of zonder hydraulische klepstoters? En hoe zit het met het pneumatische systeem wat Ferrari gebruikt in de Formule 1?

Bij een desmodromische klepbediening worden de kleppen niet alleen mechanisch geopend maar ook mechanisch gesloten. Daarom wordt er van een gedwongen (klep)beweging gesproken. Er is dus een sluitnok met een sluittuimelaar nodig behalve de gebruikelijke openingsnok met nokvolger, een klepveer ontbreekt. Er zijn maar twee firma’s die succesvol zijn geweest met desmodromische klepbediening. Dat zijn Mercedes-Benz en Ducati.

Bij de Formule 1-motoren worden de kleppen gesloten door middel van stikstofgasveren die minder wegen dan de gebruikelijke schroefveren. Bovendien hebben de pneumatische klepveren een sterk progressief karakter en een verstelbare klepveervoorspanning.

Reageer op dit artikel