artikel

Rammelend motorgeluid (2004-09)

Techniek

Hoe werkt het kleppenverstelmechanisme van een Alfa 156 1.6 liter (Bouwjaar 2000)? Mijn vraag heeft een reden: in 2003 heb ik de auto gekocht met 35.000 km op de teller. Direct na de aankoop is het bedieningsmechanisme vervangen van het verstelsysteem omdat tijdens de start het geheel veel lawaai maakte. Na vervanging door de dealer liep de motor weer prima.
Bij km-stand 40.000 was er een probleem met het motorbesturingssysteem (o.a. niet mooi stationair lopen en inhouden bij lage toerentallen). Door de dealer werd alles opnieuw geprogrammeerd en de stappenmotor vervangen. De motor liep weer uitstekend. Echter bij km-stand 50.000 kwam het volgende probleem naar voren: nadat de motor één à twee uur had stilgestaan openbaarde zich weer hetzelfde rammelende geluid dat verdween na 10 à 20 sec. Tot op heden doet dit verschijnsel zich nog steeds voor. Tevens valt op dat het stationair toerental soms niet meer constant is, volgens mijn dealer moet de stappenmotor weer vervangen worden.
Is het rammelen van het kleppenmechanisme en het onregelmatig stationair draaien misschien een elektrisch probleem dat afhankelijk is van de temperatuur?

De importeur raadt aan om via een erkende Alfa Romeo-dealer de afdeling Technische Ondersteuning in te schakelen. Uw brief bevat te weinig gegevens om een duidelijk advies te geven, maar het is zeker nodig om de oliedruk te meten. De inlaatnokkenas wordt namelijk hydraulisch om zijn lengte-as verdraaid. Voor het verdraaien of verstellen moet er voldoende olie zijn om genoeg oliedruk op te bouwen. Toen u de auto pas had, duurde de drukopbouw kennelijk te lang en ontstond er een rammelend geluid. Van belang is verder de gebruikte olieviscositeit en de algehele staat van de motor. Uiteraard zal een zorgvuldig onderzoek de ware oorzaak boven tafel brengen. Het advies van de importeur is de beste manier om deze oorzaak op te sporen en te verhelpen.

Reageer op dit artikel