Extreme olieverversingstermijn blijkt utopie (2004-07/08)

Ik heb een vraag over de nieuwe onderhoudsintervallen die bij diverse merken van toepassing zijn. Sommige moderne diesels gaan om de 50.000 km naar de werkplaats en benzinemodellen elke 30.000 km. Nu weet ik uit ervaring dat dergelijke lange intervallen bij de meeste auto’s niet op gaan. Bij veel dieselauto’s licht het service-indicatielampje al rond de 30.000 km op, en bij benzine-uitvoeringen is dit vaak al bij 16.000 km.Mijn vraag is dan ook: hoe werkt een service-indicatiesysteem, want de olie die in deze motoren zit moet toch langer mee kunnen, gezien de hoge kwaliteit, dan 30.000 km (dieselmotoren) en 16.000 km (benzinemotoren)?

Dit artikel lezen en je kennis van autotechniek op peil houden?

Neem een abonnement en:

  • Krijg onbeperkt toegang tot amt.nl
  • Ontvang 3x per week de nieuwsbrief
  • Lees 11x per jaar het digitale magazine