artikel

Roetmeten bij rijcyclus en APK (2004-03)

Techniek

In de wettelijke Europese eisen staat als maximum roetuitstoot voor Euro3 een waarde van 2 g/kWh. Bij de roetmeting tijdens de APK hanteert men echter een K-waarde. Als een motor voldoet aan de K-waarde, voldoet deze dan ook aan de wettelijke Europese eis? Het meten tijdens de APK is immers onbelast.

U geeft zelf al aan dat er een groot verschil is tussen de meetmethodes. Gedurende het rijden van de Europese rijcyclus wordt de roetuitstoot gemeten tijdens optrekken en afremmen op de motor en bij constante snelheden. Er zitten ook meetpunten in waarbij de motor onbelast stationair draait.

Tijdens de APK ‘accelereert de motor tegen het vliegwiel’. Dat wil zeggen dat het massatraagheidsmoment van het drijfwerk zo groot is dat er volgas nodig is om snel op toeren te kunnen komen. Tijdens deze versnellingsprocedure wordt de roetuitstoot bepaald.

De roetmeting tijdens de APK geeft slechts een aanwijzing over de conditie van de motor en de kwaliteit van de verbranding. Dat is iets anders dan de werkelijke roetuitstoot tijdens de rijcyclus, er is dan ook geen verband tussen de meetresultaten.

Reageer op dit artikel