artikel

Compressie valt weg (2004-03)

Techniek

Wij worden geconfronteerd met een probleem wat zich al enkele malen heeft voorgedaan met een Subaru Impreza 1.6, Nissan Primera 2.0 en een Mercedes C180. Het treedt op met een koude motor na een nacht stilstaan. Alle auto’s zijn voorzien van hydraulische klepstoters. Wanneer de auto na enkele malen starten, vervolgens enkele meters rijden en weer stilzetten weer wordt gestart slaat hij even aan en valt dan stil zonder compressie. De kleppen sluiten dan niet helemaal. Na even doorstarten slaat de motor op één cilinder aan en langzaam komt de rest erbij.
Navraag bij de Subaru-importeur leerde dat er waarschijnlijk vervuiling op de klepsteel zat waardoor de kleppen niet goed sloten. Gebruik van reinigingsmiddel zou de oplossing zijn. Lijkt mij niet, want na doorstarten is de vervuiling dan weg. Ook na een rit van circa 400 km, over de snelweg, trad het probleem op na de eerstvolgende koude start.
De importeur van Nissan gaf aan dat de klepstoters niet goed werken en dat ze alle zestien vervangen dienden te worden. Lijkt mij sterk, want als de motor weer aanslaat doen ze hun werk weer perfect.
Mijn gedachte is dat de oliepomp de druk na een koude start niet goed afregelt, waardoor deze zeer hoog oploopt en de kleppen een beetje open drukt.
Wij gebruiken een volsynthetische 5W-30 motorolie van Elf. Ik hoop dat u misschien een verklaring heeft voor deze mysterieuze compressieval.

Allereerst bedankt voor de uitgebreide informatie. Het door u geschetste probleem komt helaas vaker voor en ook bij andere merken dan die u noemt. Er zijn verschillende oorzaken, één ervan beschrijft u zelf al: de oliedruk.

Uit metingen is gebleken dat er bij koude motor veel hogere drukken ontstaan in de olietoevoer naar de stoters dan volgens de overdrukventielwaarde moet kunnen. Meer dan tien bar in plaats van de ‘afgeregelde’ vijf bar komt voor. De stoters worden dan hydraulisch opengedrukt. De oorzaak zit dan in een te geringe olieafvoer via het overdrukventiel.

Als de storing zich niet bij veel motoren van hetzelfde type voordoet, is er geen sprake van een constructiefout. Dan spelen er andere factoren mee. Eén ervan is dat de stoters de overtollige olie slecht afvoeren. Dat gebeurt als er een te stroperige olie wordt gebruikt en/of als er vervuiling in het inwendige van de stoter is. In het eerste geval helpt het een ‘dunne’, SAE 0W-30 of 0W-40 olie te proberen. In het tweede geval is het nuttig de stoters te reinigen. Er zijn firma’s zoals Forté en Tunap die speciale vloeistoffen leveren voor dat doel.

Nog een oorzaak zijn ‘hangende’ kleppen. Als er lak- of asafzettingen op de klepsteel zitten, kan de klep moeilijk bewegen in de geleider. Als de motor koud is, zijn de spelingen nog klein en ziet de klepveer geen kans de klep volledig op de zitting te drukken. Deze vervuiling kan een gevolg zijn van veel korte ritten, olieverbruik, brandstoffen zonder reinigingsmiddelen en EGR.

Kortom: een endoscoop is eigenlijk onmisbaar om goed te kunnen vaststellen wat er aan de hand is. Pas dan hebben maatregelen zin.

Reageer op dit artikel