artikel

Diesel loopt niet rond (2004-2)

Techniek

Een Golf TDI met een 1Z-motor uit 1996 loopt bij een koude start voor een kort moment niet direct op vier cilinders. Het gloeisysteem en starttoerental zijn reeds gecontroleerd en goed bevonden. Bij het doormeten van het motormanagement is een afwijking in de brandstoftemperatuursensor geconstateerd. Deze sensor moet een waarde hebben (bij ongeveer 20 °C) van 2.3-3.0 kOhm, maar hij geeft 44 kOhm aan. Kan deze afwijking de oorzaak zijn van het onregelmatig draaien direct na de koude start?

We hebben dit probleem voorgelegd aan de elektronicaspecialisten van GMTO. Ze zeggen er het volgende over:

Het is lastig om aan de hand van deze gegevens het probleem goed te analyseren. Een diesel zal na de start ‘onregelmatig’ lopen als het inspuitmoment te laat is (en daarbij lichte rook produceren), het gloeisysteem niet goed functioneert, de motor een slechte compressie heeft, de twee veren in de pomp die de plunjer terugdrukken beschadigd of gebroken zijn, de verstuivers kuren vertonen of er lucht in het systeem zit. Belangrijke vraag: hoe is het gloeisysteem gecontroleerd? Zijn er stromen gemeten of zijn de gloeibougies eruit geweest en afzonderlijk op een accu gecontroleerd? Alleen dan is er sprake van een gedegen controle. Concludeer dus niet te snel dat het gloeisysteem in orde is.

En dan de metingen aan de brandstoftemperatuursensor. De gemeten 44 kOhm is inderdaad niet juist, maar wat is het gevolg hiervan? Bij de opgegeven waarde ‘ziet’ de ECU zeer koude brandstof. Wat verandert koude brandstof aan de regeling van de pomp? Alleen de ingespoten hoeveelheid kan tijdens de startfase iets afwijken. Dit beïnvloedt hooguit het wel of niet vlot aanslaan, maar niet het lopen van de motor na de start. Zijn er toch twijfels over deze sensor, monteer dan even een parallelweerstand van 2-3 kOhm tussen aansluiting 7 van de 8-polige pompstekker en de massa. Mocht het probleem over zijn, dan kan deze weerstand best blijven zitten.

Bij dergelijke problemen met een dieselmotor is het belangrijk te weten wat de elektronica kan veranderen aan de inspuitcyclus. Als de pomp op tijd staat is de elektronica slechts in staat het inspuitmoment te vervroegen. Daar krijg je geen onregelmatig lopende diesel van. Voorts heeft de elektronica invloed op de hoeveelheid brandstof tijdens het starten en tijdens het lopen. De brandstof wordt bij dit systeem voor alle cilinders centraal geregeld. Dus het is niet mogelijk dat de ene cilinder veel meer krijgt dan de andere. Er worden echter wel tijdens de stationairloop, per cilinder, brandstofvariaties toegepast om de motor ‘rond’ te laten lopen. Deze correcties zijn echter klein en kunnen deze problemen niet veroorzaken. Als een diesel eenmaal stationair loopt is voor de elektronica alleen het toerental van belang. De ECU probeert altijd het benodigde stationaire toerental te bereiken en doet dit door middel van het verhogen of verlagen van de hoeveelheid ingespoten brandstof. De meeste sensoren zijn op dat moment van ondergeschikt belang. Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat de brandstoftemperatuursensor een aandeel heeft in het genoemde probleem.”

Reageer op dit artikel