artikel

Dunne olie: voorschrift of niet? (2003-11)

Techniek

In het artikel ‘weet hoe u smeert’ (AMT 7/8) meldt u dat Honda wereldwijd 0W-20 voorschrijft. Onlangs bood ik mijn Honda Jazz CVT (bouwjaar 2000) aan bij de dealer voor een oliebeurt. Op de factuur wordt aangegeven dat ververst is met Shell 5W-40 SH. Ik heb het gevoel dat de auto sindsdien iets trager reageert bij acceleratie.
Volgens het instructieboekje heeft de dealer wel een door Honda toelaatbare olie gebruikt. Is het olievoorschrift van Honda in 2003 gewijzigd ten opzichte van 2002? Het onderhouden van moderne auto’s is er in ieder geval niet eenvoudiger op geworden.

Honda vult de benzinemotoren al enkele jaren met een SAE 0W-20 olie. Dat is iets anders dan: ‘Honda schrijft wereldwijd 0W-20 voor’. Door de toepassing van 0W-20 olie wordt een brandstofbesparing bereikt tijdens de rijcycli of motortesten die in Japan, de VS en Europa worden gehanteerd.

In de praktijk van alledag is het verschil in het op toeren komen, dus in levendigheid of acceleratie, ten opzichte van een ‘dikkere’ olie eveneens goed vast te stellen. Oliën met een hogere viscositeit dan een 0W-20 veroorzaken immers meer inwendige wrijving. Anders gezegd: er komen minder kW’s aan de wielen terecht.

Waarom vult de dealer dan toch met een SAE 5W-40 olie? De dieselmotor van de Civic mag alleen met een SAE 5W-40 olie worden gevuld, bij de benzinemotoren is een SAE 5W-40 toegestaan zoals u zelf heeft vastgesteld. Resultaat: met één type olie kun je alle Honda motoren smeren. Voor de klanten die graag de originele 0W-20 olie willen gebruiken om de prestaties of het verbruik zo optimaal mogelijk te houden, is de originele Honda-olie als onderdeel leverbaar.

Voor de nieuwe Accord-diesel geeft Honda de voorkeur aan een SAE 0W-30 olie. Er zijn ook andere viscositeiten toegestaan, waaronder SAE 5W-40. Bij deze dieselmotor geeft Honda dus ook de voorkeur aan een olie met een lage viscositeit. Net als bij de benzinemotoren gaat het volgens Honda ook hierbij om een zo laag mogelijk brandstofverbruik.

We moeten ons ook nog inleven in de situatie van de oudere Honda-motoren, de modellen met een Rover-dieselmotor en de inruilers die een servicebeurt krijgen. U schrijft terecht: ‘Het is niet eenvoudiger geworden om auto’s te onderhouden’.

Reageer op dit artikel