artikel

Juiste vloeistof voor stuurbekrachtiging(2003-10)

Techniek

Het lijkt wel of de trend naar specifieke vloeistoffen zich overal voor doet. Kon je vroeger probleemloos een ATF in een hydraulische stuurbekrachtiging doen, nu kom je onderdeelnummers tegen die niets zeggen. Wat is het probleem met ATF?

Al enige tijd geleden zijn een aantal fabrikanten van hydraulische stuurbekrachtigingen afgestapt van Automatic Transmission Fluids (ATF’s) omdat daarmee de installatie niet altijd optimaal werkte. Vooral bij koude zorgde de Dexron II vloeistoffen voor een te hoge pompdruk. Dat leidt tot bijgeluiden als het overdrukventiel opengaat en/of tot het slippen van de V-snaar die de pomp aandrijft.

Speciale vloeistoffen, bijvoorbeeld van het merk Pentosin, voorkomen deze problemen en worden daarom als onderdeel geleverd. Er zijn ook andere hydrauliekvloeistoffen in gebruik, zodat bijvoorbeeld Ford vier typen stuurbekrachtigingsvloeistoffen in het programma heeft.

Als het oliepeil laag staat, moet er dus niet zomaar ‘iets’ worden bijgevuld. Ten eerste dient de oorzaak van het lage peil te worden vastgesteld, het systeem hoort niet te lekken. Ten tweede kan een ATF Dexron II voor twee problemen zorgen als de oliekeerringen er niet voor geschikt zijn. Deze keerringen kunnen opzwellen of krimpen, met ernstige problemen als gevolg.

Deze problemen moeten worden vermeden, dus is het absoluut nodig de voorgeschreven vloeistof te gebruiken. Tot slot nog een advies. Als er wel ATF Dexron II in het systeem mag, gebruik dan ATF Dexron III. Dit nieuwe type ATF is vloeibaarder bij lage temperatuur en voorkomt de eerder genoemde problemen.

Reageer op dit artikel