artikel

Voorkom oververhitting automaat (2003-07/08)

Techniek

In het mei-nummer van AMT lees ik in het praktische artikel over de automaat, dat bij te laag toerental er te weinig olie door de oliekoeler stroomt waardoor de automaat oververhit kan raken (bijvoorbeeld bij rijden in de bergen). Als oplossing geeft u aan dat de lock-up en hoogste versnelling op non-actief gezet worden. De hoogste versnelling uitschakelen kan ik inkomen maar waarom de lock-up uitschakelen? Het motortoerental zal door de slip in de koppelomvormer wel iets hoger zijn maar juist door de lock-up uit te schakelen wordt de olie in de slippende koppelomvormer meer verhit! Is het voordeel van het hogere toerental dan zoveel groter dan de extra opwarming in een slippende koppelomvormer? Waarom wordt overigens ook niet de lock-up ingeschakeld als motorrem? Dit vergroot het remvermogen en spaart remblokjes.

We hebben deze vragen voorgelegd aan technicus Jerry Bresser van Autrans: “De situatie in het artikel is van toepassing op veel moderne automaten. Daar zorgt een temperatuurzender voor signalering naar de PCM (Powertrain Control Unit)/ECU (Electronic Computer Unit).

In de software ligt opgeslagen dat bij een temperatuur die tussen de 15-30 graden Celcius ligt, geen lock-up wordt ingeschakeld, net als bij een temperatuur boven een berekende waarde. Bij die waarde van de olietemperatuur nadert de temperatuur van de koppelingsvoering een kritische grens. De lock-up wordt gelost teneinde de koppelingsvoering door de nu sneller circulerende olie te laten koelen. Het voordeel van het hogere toerental en dus betere koeling prevaleert boven de gebruikelijke omvormerslip.

Bij de latere generatie automaten wordt de lock-up zeker wel gebruikt in de functie van motor-rem, maar vergeet niet dat alle remkracht dan loopt over een lock-up frictieschijf van net 2.0 mm dikte!

Reageer op dit artikel