Vierwielaandrijving en bandenslijtage (2003-06)

We hebben een technische discussie met een klant over zijn Volvo V70 AWD, modeljaar 2000. De Volvo-importeur stelt dat de profieldiepte van de banden van de AWD-uitvoeringen, uitgezonderd de auto’s die voorzien zijn van de nieuwe elektronisch gestuurde hydraulische koppeling, maximaal 2 millimeter onderling mag verschillen. Daar komt nog bij dat men moet zorgen dat de banden met het meeste profiel aan de voorzijde gemonteerd zijn. Dit om problemen in de aandrijflijn te voorkomen. Wat is nu het meest kwetsbaar? Is dit de haakse overbrenging, de viscokoppeling of het achterdifferentieel? Of kan hierdoor ook nog het differentieel van de voorwielen beschadigt raken? De Volvo-importeur is hier nogal geheimzinnig over. Overigens lijkt mij dit niet meer van deze tijd, er zijn toch ook probleemloze systemen bij andere merken. Stel dat deze klant met zijn noodwiel aan de achterzijde gaat rijden (205/50-16) terwijl standaard 205/55-16 gemonteerd is, wat kunnen dan de gevolgen zijn?

Dit artikel lezen en je kennis van autotechniek op peil houden?

Neem een abonnement en:

  • Krijg onbeperkt toegang tot amt.nl
  • Ontvang 3x per week de nieuwsbrief
  • Lees 11x per jaar het digitale magazine