artikel

Verblinding voorkomen met asymmetrische licht, koplamp in links verkeer (2002-11)

Techniek

Wanneer je met een auto naar Engeland rijdt, is het noodzakelijk een gedeelte van het koplampglas af te plakken. Anders geven de asymmetrische koplampen verblinding in het links verkeer. Op het glas was veelal een segment aangebracht dat de optimale positie van de sticker aangaf. Anders is dat bij de moderne koplampunits. Vaak zijn ze voorzien van blanke beschermglazen en hebben een complexe vorm. Op dit soort ‘glazen’ is niet terug te vinden waar de sticker voor links verkeer het meest effectief geplakt kan worden. Hoe moet dit dan wel? Ik heb al het advies gekregen de koplampen in de laagste stand af te stellen, maar dat is dan wel in strijd met de geldende voorschriften. Ook zouden lijmresten van een sticker de coating van het kunststof kunnen beschadigen. Welk advies geef je een klant die naar Engeland gaat?

Leuk, zo’n praktische vraag, die Philips en Hella aan het denken hebben gezet. Maar we hebben de antwoorden!

Om te beginnen heeft het poly-carbonaat een coating die net zo kras- en plakbestendig is als glas. Dat is een EEC-voorschrift. Lastig is wel dat de 15° driehoeken die op het ‘glas’ worden geplakt soms met een scherp mes worden afgesneden. Gebeurt dat ruw, dan kan er een kras ontstaan, zowel op glas als op kunststof.

Kleefstoffen mogen geen invloed hebben, zo is de EEC-eis. Ook benzine, alcohol en wat er nog meer aan reinigende vloeistoffen worden gebruikt, mogen het kunststof niet aantasten.

Voor de projectiekoplampen is er een handeltje aangebracht die de asymmetrie opheft, de koplampen schijnen daarna dus symmetrisch.

Voor de zogenaamde vrije vlakken reflectoren behoort de gloeilamp iets verdraaid te kunnen worden om hetzelfde effect te bereiken.

Tja, er zijn ook ondeugende leveranciers die geen voorzieningen treffen. Kennelijk gaan ze er van uit dat het licht dan in de laagste stand wordt gezet of dat de auto niet naar Engeland gaat…

Als het goed is, moet in het instructieboekje staan hoe er gehandeld moet worden als er links in plaats van rechts of omgekeerd wordt gereden. Er was in 1986 een Conventie in Wenen waar één en ander precies is afgesproken.

Reageer op dit artikel