artikel

Wielservice wordt er niet eenvoudiger op, monteren van runflat (2002-10)

Techniek

In AMT gaat u uitgebreid in op de werking van runflat-systemen. Bij diverse van deze bandconcepten (zoals Conti en Tyron) wordt een steunring in de velg gebruikt. Levert dit bij het monteren en demonteren van de band geen problemen op? De verdieping in het velgbed wordt immers door de ring afgedekt en deze verdieping komt nu juist van pas voor het vlot monteren en demonteren van de band. Ik zie nog een probleem: deze ringen beletten bij een lekke band het aflopen van de hiel naar het midden van de velg toe. Bij het demonteren van de band kan de hiel dus ook niet naar het midden worden verplaatst, hoe krijg je de band er dan wel af?

Voor een vakkundig antwoord legden we ons oor te luister bij wielservicespecialist Rob Viset van Explora uit Ede. Hier volgt zijn relaas:

Bij alle runflat-systemen kun je het ‘even’ omwisselen vergeten, het demonteren van de band en het monteren van een nieuwe band neemt meer tijd in beslag.

Het Tyron-systeem dient alleen maar om niet onbestuurbaar te raken (wat gebeurt bij het contactverlies tussen band en velg bij zeer lage bandenspanning) en veilig tot stilstand te komen. Voor elke velg is een aparte ring nodig en elke velgvorm moet dan ook opgemeten worden voor de juiste ringkeuze. De band kan gewoon worden afgedrukt omdat de ring de band niet tegenhoudt tegen zijdelingse beweging. Met behulp van de zij-afdrukker, of nog beter een extra neerhoudrol op het bandenapparaat, kan de hiel naar beneden worden gedrukt, totdat de ring bereikbaar is. De bevestiging kan dan worden losgedraaid en de gedeelde ring worden verwijderd. Daarna zijn er geen problemen met de demontage. De montage gaat op de normale manier en na de montage dient ook de band weer naar beneden te worden gedrukt om de ring te plaatsen. Hoe stugger een band, des te moeilijker wordt het om een goede opening te krijgen. Dit systeem is vooral bedoeld voor de caravanbranche. Het Tyron-systeem is geen echt runflat-systeem, omdat dit alleen dient om het voertuig veilig tot stilstand te brengen. De band gaat absoluut kapot.

Het CSR-systeem van Continental, is een nieuw systeem dat al enige jaren in ontwikkeling is. Indien de geruchten juist zijn zal het op de Maybach worden gemonteerd. Montage van de Maybach-wielen geschiedt door speciaal geselecteerde bedrijven, mogelijk wordt een ‘wisselsysteem’ ingevoerd. CSR is een echt runflat-systeem, je kan er grote afstanden mee doorrijden ook al is de band helemaal zonder spanning. Aangezien de CSR-ring tijdens het demonteren niet voortijdig kan worden verwijderd, moet men beschikken over een krachtige hulparm (bij voorkeur hydraulisch). Hier worden de jongens van de mannen gescheiden. Afdrukken heeft geen zin omdat de CSR-ring de hiel meteen weer vastdrukt. De hulprol moet dus ook kunnen afdrukken onder extreme omstandigheden. De bovenste hiel wordt naar beneden gedrukt en de band tegelijkertijd gedraaid. Met de montage van afstandblokken kan de hiel naar beneden worden gehouden (bijv. de Wulstboy van Butler). Zo ontstaat er op een plek een opening en is de rest naar beneden geduwd. Nu moet het bandijzer tussen de band en de CSR-ring worden geplaatst en overgehaald. Demontage van de eerste hiel is dan klaar. Nu moet de ‘hiel’ van de CSR-ring met het bandijzer worden overgehaald alsof het een normale hiel is. Daarna kunnen de tweede CSR-hiel en de tweede hiel van de band tegelijkertijd worden overgehaald. Montage gaat andersom, ook weer hiel voor hiel, waarbij de afdrukrol de band naar beneden houdt. De werkwijze betekent een grote belasting voor de hielen en er bestaat gevaar dat je te hard drukt waardoor de metalen binnenring vervormt.

In vergelijking met deze systemen zijn de zogenaamde zelfsteunende banden (EMT, DSST, Eufori@, RFT, ZP) en het PAX-systeem eenvoudig te monteren en demonteren. Voor alle runflat-systemen geldt dat een goede opleiding en begeleiding van het werkplaatspersoneel van groot belang is voor het behoud van de klant, maar ook voor het slagen van een systeem.

Reageer op dit artikel