artikel

Remvloeistof wel of niet mengen? (2002-09)

Techniek

Mij is bij het lezen van de etiketten op remvloeistofverpakkingen het volgende opgevallen:
DOT3 voldoet aan SAE J1703/ISO 4925. Kookpunt droog 225 graden, nat 142 graden. DOT4 voldoet aan dezelfde SAE J1703/ISO 4925 norm, maar heeft hogere kookpunten. Kookpunt droog 265 graden, nat 165 graden.
Mag een DOT 3 nu wel of niet gemengd worden met een DOT 4. En hoe zit het met minerale remolie?

In AMT 3 van 2001 heeft een uitvoerig artikel over remvloeistoffen gestaan. Remvloeistoffen van DOT3 en DOT4 kwaliteit mogen inderdaad gemengd worden. Zoals u zelf al hebt vastgesteld verschillen ze echter in droge en natte kookpunten. Dat betekent dat de toelaatbare waarde in de praktijk sneller gehaald zal worden met een DOT3 dan met een DOT4 remvloeistof.

Om bij systemen die gevuld zijn met een DOT4 remvloeistof niet te snel de toelaatbare waarde te halen, moet er eigenlijk niet met een DOT3 remvloeistof bijgevuld of ververst worden.

Het is niet nodig om een apart verversingsapparaat voor DOT3 of DOT4 remvloeistoffen te hebben. Vul één apparaat met een topkwaliteit DOT4 of Super DOT4 en gebruik die vloeistof voor alle systemen waarvoor een DOT3 of DOT4 remvloeistof is voorgeschreven. De minerale remvloeistof wordt voor de Citroën hydraulische systemen, dus ook voor de remmen, toegepast. Deze LHM-vloeistoffen mogen niet met gewone remvloeistoffen worden gemengd.

Reageer op dit artikel