artikel

Laadcircuit Suzuki motorfiets (2002-09)

Techniek

Kunt u mij uitleggen hoe de spanning van een motorfietsdynamo wordt afgeregeld? Het betreft hier een Suzuki GSX R600 uit 1997. De rotor is een permanente magneet dus heeft een constante veldsterkte. Waar blijft al die opgewekte energie? De boordaccu is slechts 12V, 9Ah en bovendien nog gesloten dus er valt weinig te bufferen. Het valt me wel op dat de boordspanning hoger ligt dan van de gemiddelde autodynamo.

Het elektrisch systeem bestaat uit een wisselstroomdynamo, een spanningsregelaar, gelijkrichter en een accu. De gelijkrichter wijzigt de wisselstroom van de dynamo in gelijkstroom om de accu te kunnen laden. Als het motortoerental laag is en de geleverde spanning van de dynamo lager is dan de ingestelde spanning van de regelaar, werkt deze niet. De geleverde stroom van de dynamo gaat dan rechtstreeks naar de accu.

Als het motortoerental stijgt, neemt de dynamospanning toe tot de waarde die in de regelaar is ingesteld. Vervolgens gaat er een signaal van de regelaar naar de poort van een thyristor, die de thyristor inschakelt. De thyristor wordt geleidend in de richting van A naar B. Dat betekent dat de stroom van de dynamo teruggaat naar de dynamo zonder de accu te laden. Er ontstaat echter na korte tijd een stroom de andere kant op, dus richting B. Het circuit sluit zich en de spanning loopt weer op tot de thyristor weer opent. Zo herhaalt zich deze cyclus en worden de spanning en de laadstroom binnen de perken gehouden om te voorkomen dat de accu te sterk geladen wordt.

Reageer op dit artikel