artikel

Verschillen in gescheiden remsysteem (2002-07/08)

Techniek

Het is mij opgevallen dat achterwielaangedreven auto’s (Mercedes, BMW) een voor-achter gescheiden remcircuit hebben en voorwielaangedreven auto’s een diagonaal gescheiden remcircuit. Wat is hier de reden van? Ik heb zo’n vermoeden dat het iets met de stabiliteit van het voertuig tijdens het remmen te maken moet hebben.

Als het remvloeistofniveau zakt, wordt op een bepaald moment het ABS uitgeschakeld. Dat moment wordt door een lampje op het dashboard aangegeven. Om bij lekkage het uitvallen van het totale remsysteem te vermijden, wordt het leidingstelsel gescheiden uitgevoerd.

De eenvoudigste oplossing bestaat uit één circuit voor de voorwielen en één voor de achterwielen. Dat gaat wel als het achterremcircuit uitvalt, want met de twee voorwielen valt prima te remmen.

Andersom gaat het minder goed, het remmend effect is afhankelijk van de gewichtsverdeling. Bovendien is de kans groot dat, zonder ABS, de auto achterste voren gaat. Bij zwaardere en duurdere auto’s worden de voorremmen door twee aparte circuits bediend. Als één circuit uitvalt, werken beide voorremmen op halve kracht terwijl één van de achterremmen blijft werken. Het niet geremde achterwiel zorgt voor de richtingsstabiliteit.

Bij kleine en middelgrote auto’s, die meestal voorwielaandrijving hebben, is zo’n gescheiden systeem te zwaar, te groot en te duur. Er worden daarom diagonaal of kruiselings gescheiden remcircuits toegepast. Er blijven altijd één voorwiel en één achterwiel (aan de andere kant dan het betreffende voorwiel) in werking.

Dankzij de negatieve schuurstraal bij de voorwielen wordt voorkomen dat er een groot koppel op het stuurwiel wordt overgebracht. Uiteraard werkt het systeem ook met ‘centerpoint steering’, dus zonder schuurstraal.

Reageer op dit artikel