artikel

Total loss smeersysteem (2002-05)

Techniek

Het is mij bekend dat er twee soorten smeersystemen voor viertaktmotoren bestaan met een ‘wet-sump’ of een ‘dry-sump’. Het meest gebruikelijk is het natte carter, bij sport- en race auto’s kom je het droge carter tegen. Daarbij zit de olie in een aparte olietank, zie bijvoorbeeld Porsche.
Nu hoorde ik onlangs dat er nog een derde smeersysteem is: ‘total loss’. Bij dit totaal verlies systeem wordt de smeerolie niet teruggevoerd naar het carter of de olietank. Weet u hoe zo’n systeem werkt?

Het total loss smeersysteem voor viertaktmotoren wordt toegepast bij speedwaymotoren. Deze motorfietsen hebben geen remmen, ze worden uitsluitend met het gashendel bediend. Dat betekent dat ze goed ‘op de compressie’ moeten afremmen zodra het gas wordt dichtgedraaid. Om dat effect zo hoog mogelijk op te schroeven, moet de compressieverhouding omhoog. Dat stelt hoge eisen aan de klopvastheid van de brandstof. Mede om deze reden draaien de 500 cm3 ééncilinders op methanol.

Methanol is een alcohol en gewone smeerolie verdraagt zich niet goed met alcoholen. Pure ricinusolie smeert nog wel goed als er methanol in terechtkomt. Vandaar dat deze motoren met ricinusolie of een synthetische equivalent worden gesmeerd. Maar dan moet er geen olie circuleren, vandaar dat de olie uit het motorcarter naar buiten toe wordt afgevoerd. Gelukkig gaat het niet om grote hoeveelheden, het meeste wordt in een tankje onder het motorblok opgevangen en het olie-methanol mengsel is bovendien biologisch afbreekbaar.

Reageer op dit artikel