artikel

ATF tegen tikkende stoters (2002-05)

Techniek

Onlangs werd mij geadviseerd om ongeveer 125 cm3 ATF bij de motorolie te doen om de tikkende hydraulische stoters stil te krijgen. Het advies werkte, maar ik vraag me toch af of deze aanpak wel zo verstandig is. Wat is jullie visie?

Het is een welbekend advies al wordt het steeds minder vaak toegepast. Zoals bekend hebben ATF’s een sterk reinigende werking en zijn ze daarom kennelijk in staat stroef werkende stoters weer soepel gangbaar te maken. De stroefheid kan door vuil, lakafzetting of roest zijn veroorzaakt. 125 cm3 ATF op ongeveer 4 liter olie zal geen ramp veroorzaken hoewel de additieven van de ATF niet op de condities in een verbrandingsmotor zijn afgestemd. Het beste is dus om na het verdwijnen van de klachten de olie te verversen en het filter te vervangen.

Het risico van een teveel of te lang gebruik van een ATF in de smeerolie is dat de verbrande ATF-additieven voor asvorming zorgen. Dat kan de verbranding van een ottomotor verstoren doordat de as gloei-ontsteking veroorzaakt. Voortijdige ontsteking of detonatie zijn dan het gevolg. Ook de katalysator en de lambda-sensoren stellen asafzetting niet op prijs. EOBD systemen kunnen op tilt gaan en ‘misfires’ aangeven.

Overigens adviseert de importeur van de betreffende auto tegen het gebruik van ATF of andere reinigingsmiddelen. Oorzaak opsporen, defecte stoters vervangen en de oorzaak verhelpen. Meestal is het euvel te wijten aan teveel korte ritten, een te lage oliekwaliteit of een te lange verversingstermijn.

Reageer op dit artikel